2 mænd løber i naturen på sti, Sensommer/Efterår, Blå, Grøn, Græs, Jog

Varm op

Her viser vi dig, hvordan du bedst muligt varmer op til forskellige former for sport og træning.

28. september 2011

Det var ikke for at drille dig, at din lærer tvang dig til at varme op i idrætstimerne i skolen. For opvarmning er vigtigt, når du skal præstere optimalt og undgå at blive skadet.

Når musklerne er i hvile, befinder muskelvævet og bindevævet omkring musklerne sig i en lettere forkortet tilstand. Varmer du op klogt og langsomt, vil du gradvist begynde at smidiggøre muskler og sener. Efter en grundig opvarmning kan musklerne være op til 10 procent længere, end når du hviler. Den øgede smidighed og generelle muskelopvarmning mindsker risikoen for at overstrække og beskadige muskel- og senevæv, når du går i gang med at træne.

Derudover øger opvarmning også blodcirkulationen, og temperaturen i kroppen og i særdeleshed i de aktive muskelgrupper stiger. Temperaturstigningen vil få alle de kemiske processer i musklerne til at foregå hurtigere – og det gælder også aktiviteten i nervebanerne.

Det giver en hurtigere reaktionsevne og en bedre koordination. Det gør dig ikke kun i stand til at yde en bedre indsats, men er også vigtigt for at undgå fx forvridninger og forstrækninger.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: