Gruppebillede af personer i træningstøj

Hver gang en person løb 10 min. længere end normalt, fik det vedkommendes venner til at løbe ca. 3 min. længere end vanligt – også i dårligt vejr. 

© iStock

Vi smitter hinanden med træning

Løber du en ekstra lang tur i dag, vil dine træningsvenner på sociale netværk sandsynligvis gøre det samme. Vi smitter hinanden med motion, viser forskning.

1. august 2017 af Hans W. Gottlieb, Niels C. Thalund, Lasse Lyhne & Jesper U. Larsen

Vennernes træningsresultater påvirker din træning

Bliver længden eller tempoet på din næste løbetur påvirket af, hvor langt og hurtigt dine træningsvenner på sociale netværk som Strava, Endomondo og Facebook har løbet? Ifølge ny amerikansk forskning er svaret: ja!

Forskerne samlede big data for en periode på fem år fra i alt 1,1 mio. løbere rundt om i hele verden. I perioden tilbagelagde løberne over 350 mio. km. Derefter analyserede forskerne de mange løbedata ud fra, hvordan løberne var forbundet på kryds og tværs i det pågældende virtuelle netværk (hvis navn ikke bliver afsløret i studiet).

Analysen viste, at venner havde en klar tendens til at påvirke hinanden rent træningsmæssigt. Havde de virtuelle venner løbet længere, var man således også selv tilbøjelig til at løbe længere, og havde de givet den ekstra gas, gjorde man det også. 

Helt konkret kunne forskerne se, at hvis en person løb 10 min. længere end vanligt, fik det de virtuelle venner til at øge deres næste løbetur med i gennemsnit 3 min.

Ved at inkludere vejrdata kunne man også konstatere, at virtuelle venner hjalp hinanden til at træne trods dårligt vejr. Havde en ven løbet en solskinstur i Californien, var man også tilbøjelig til at træne, selvom om man befandt sig i et kedeligt og regnfuldt sted. 

Sådan smitter træningsvaner

  1. Rent praktisk viser studiet, at hvis du er løber og gerne vil forbedre dig, så bør du overveje at blive virtuelle venner med løbere, der er lidt langsommere end dig selv. Effekten var nemlig mest fremtrædende i de tilfælde, hvor den ene løber tidligere havde været langsommere, men nu viste tegn på at nå op på vennens/vennernes niveau. Frygten for at blive ‘overhalet’ fik den bedre løber til at skrue ekstra op for træningen.
  2. Effekten var mest udtalt hos mænd, der løb hurtigere eller længere, hvis deres venner m/k gjorde det samme. Kvinderne var derimod upåvirkede af deres mandlige venners data. De skruede stort set kun op for tempo eller distance, hvis deres kvindelige venner havde gjort det samme.

Kilde: Nature Communications

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: