© iStockphoto

5 tips: Få mere ud af din selftracker

Er du aktiv nok i det daglige? Det kan de nye selftracker-armbånd hjælpe dig med at finde ud af. Det holder øje med, hvor meget du bevæger dig, hvor mange kalorier, du forbrænder og om du har sovet godt – tjek her, hvordan du får mest ud af en selftracker.

31. marts 2014 af Claus Cancel - Radio24syv.

Den nye bølge af selftracker-armbånd er egentlig bare avancerede skridttællere. Men netop fordi de er så superavancerede, kan de meget mere end blot at tælle, hvor mange skridt du går.

De kan fx også mærke, når du har været inaktiv – og give dig en advarsel, hvis du sidder i sofaen for længe. Og så kan de holde styr på din søvn. Ved at registrere, hvor meget du bevæger dig om natten, kan du få at vide, om din søvnkvalitet er god nok. De bedste af de nye elektroniske armbånd kan sågar vække dig om morgenen, når du er i en let søvnfase.

Men bedst af det hele er, at en selftracker typisk samler alle dine data og serverer dem for dig i en meget forståelig form via en app på din smartphone. Det er netop samling af mange ugers data, der kan hjælpe dig med at lave dine vaner om.

For en ting er, at du får sovet godt og bevæget dig meget en enkelt dag – noget andet er, hvis du gør det flere uger eller måske flere måneder ad gangen. Og det er netop, hvad de små armbånd kan motivere dig til. Ved fx at indtaste en målsætning – det kunne være 10.000 skridt om dagen eller 6 aktive timer om dagen – så bliver du motiveret til lige at gøre en ekstra indsat. Ikke bare for elektronikkens skyld, men også for din sundheds.

### 5 tips: Sådan får du mere ud af din selftracker **Vælg rigtigt.** Er du træt af at stirre ind i skærmen på din smartphone, så vælg en selftracker med display, så du kan aflæse din indsats direkte på armbåndet. Og hvis en vækkeurs-funktion er vigtig, så tjek om armbåndet har vækkeur. **Tjek din selftracker ofte**. Gør det til en rutine at tjekke app’en på din smartphone (eller displayet på armbåndet) på faste tidspunkter hver dag. Hvis du hver dag bliver mindet om din målsætning og får at vide, om du lever op til den eller ej, så bliver du mere motiveret. **Sæt realistiske mål.** Det nytter ikke, at du siger, du vil være aktiv 18 timer i døgnet og gå 25.000 skridt om dagen. Er dit mål ikke realistisk og passer til din hverdag, når du det ikke. **Konkurrer med andre.** De fleste armbånd kommer med funktioner, hvor du kan konkurrere med andre brugere om at være mest aktiv. Gør det – eller send en udfordring til nogle venner eller kolleger. Det kan være med at holde gejsten oppe. **Panik ikke**, hvis du glemmer den. Der er en dag i morgen og de fleste app’s giver mulighed for at man manuelt indtaster data.
Stol ikke blindt på din selftracker
Nogle ting måler en selftracker ikke helt præcist – fx cykling. Brug den til at få det store overblik over, hvor aktiv du er i det daglige, men brug et rigtigt løbeur eller en cykelcomputer, når du træner. Heller ikke kaloriefunktionen er helt præcis.

Dit selftracker-armbånd kigger blot på, hvor meget du har bevæget dig og beregner kalorieforbruget ud fra det. Men der er stor forskel – fra person til person – på, hvor mange kalorier vi bruger.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: