5 grunde: Derfor skal du IKKE gå i dine løbesko

Du er bestemt ikke alene om den lille uvane. Men det er uklogt at bruge sine løbesko til andet end at løbe i. Det vil både dine fødder og din pengepung give os ret i. Her er de fem bedste argumenter.

14. oktober 2016 af Lasse Lyhne

1. Skadesrisikoen øges Løb er en fremadrettet bevægelse, hvor du for hvert skridt lander med stor kraft (ca. 3 gange din egen kropsvægt) typisk på hælen først. Herefter ruller din fod fremad og indad. Det er det bevægemønster skoene er designet til. Når du går, lander du med meget mindre kraft, du går mere fremme på foden, og du falder slet ikke indad på samme måde. Det betyder, at løbeskoene typisk er for hårde og for korrigerende til at gå ind. Det belaster fødder og ben og kan på sigt give skader.

2. Du slider dine sko Et par løbesko holder 800-1.000 km, og det er lige meget, om du går eller løber i dem. Går du dine 10.000 skridt om dagen, bliver det faktisk til 35-40 km om ugen eller omkring 160 km om måneden, og så er de dyre sko hurtigt slidt op. Spiller du fodbold eller står på skateboard eller andet i skoene, så går det endnu hurtigere. For så ryger den åndbare, men ikke særligt slidstærke overdel.

3. Du går glip af god træning Mens dine løbesko skal være godt støddæmpede og støtte dig for ikke at give skader, må dine gå-sko gerne være mere udfordrende. Et par flade og bløde sko som fx Nike Free eller lignende stiller større krav til muskler og led i fødder og ben, og gør dem gradvist stærkere. Det betyder på sigt færre løbeskader.

4. Du risikere at vrikke om Løbesko har en høj såkaldt stackhight. Det vil sige, at der er ret meget sål på dem, og de løfter dig typisk et par cm over jorden. Det giver masser af støddæmpning, men gør også skoene ustabile ved sideværts bevægelser. Du risikerer derfor at vrikke om i sær, hvis du spiller tennis, badminton, fodbold eller andet i skoene.

5. Du vender hjernen til skoene Det lyder lidt langt ude, men hvis du kun løber i dine løbesko, programmerer du også din hjerne til, at den skal løbe, så snart skoene kommer på. Går du altid rundt i skoene ved hjernen ikke rigtigt, hvad der skal ske, når du begynder at løbe.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: