Bliver jeg hurtigere af lette sko?

Skal du løbe motionsløb, bør du overveje et par lette løbesko. Men, der er en hage …

21. september 2016

Du løber hurtigere i lette sko. Det er den almindelige antagelse blandt løbere. Ideen er, at jo mindre vægt du skal føre frem for hvert skridt, jo mindre energi skal du bruge.

Men er det sandt, og hvis ja, hvor meget hurtigere bliver du så? Den spørgsmål har forskere fra University of Colorado sat sig for at undersøge.

30 sekunder på 5 km

Efter at have undersøgt 18 hurtige løbere (under 20min på 5 km) er de klar med et svar. Og det lyder på: 0.78 pct. pr. 100 gram du letter skoene. Eller knap 10 sekunder på en 5 km, hvis du løber den på 20 min. og endnu mere, hvis du ikke er helt så hurtig.

Går du fra et par tunge, mængdetræningssko på 700 gram pr. par, til et par lettere racere på 400 gram pr. par, vil det således betyde en tidsmæssig besparelse på op til 30-40 sekunder på 5km afhængigt af, hvor hurtig du er.

trætte muskler

Men inden du begynder at regne ud, hvor mange minutter, du kan spare på dit maraton ved at løbe i ultralette løbesko, eller ved helt at smide skoene, så skal du vide, at det ikke kun er skoens vægt, der påvirker, hvor effektivt du løber i dem. Også deres støddæmpning spiller en stor rolle. Specielt efter 10-15 km, hvor musklerne begynder at blive trætte.

Faktisk har et andet studie vist, at støddæmpede sko gør dig 3-4 pct. mere effektiv end løb i bare fødder. Så det gælder om at finde den rette balance mellem vægt og støddæmpning.

Der er nok en grund til at verdensrekorden på maraton er sat i et par relativt velpolstrede sko, Adidas Adizero Adios Boost, på 460 gram pr. par.

kilder

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27327023/ http://journals.lww.com/acsm-msse/Pages/default.aspx?PAPNotFound=true

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: