Hvad betyder prisen på dine løbesko

Undersøgelse af 134.867 anmeldelser af løbesko afslører, at de dyre løbesko ikke klarer sig bedre end de billige.

29. september 2015

I de fleste forhold er der sammenhæng mellem pris og tilfredshed. Det gælder når vi kigger på hoteller, biler og restauranter, men det gælder ikke når vi kigger på løbesko.

Dyr er ikke bedre Det er konklusionen i en stor undersøgelsen foretaget af sitet RunRepeat.com. Her har man sammenliget 134.867 tests og brugervurderinger af i alt 391 løbesko fra 24 forskellige mærker. Og konklusionen er relativt klar: De dyreste løbesko klarer sig ikke bedre end de billigere. Faktisk tværtimod. Kigger man på de 10 mest kostbare sko i undersøgelsen klarer de sig 8 pct. dårligere end de 10 billigste.

Store udsving Der er dog store udsving indenfor alle priskategorier og således både bundskrabere og topscorere blandt sko i den dyre ende og sko i den billige. Hvad kan man så udlede af det? Tja spørger man manden bag undersøgelsen Jens Jakob Andersen, så er budskabet til forbrugeren at stole mere på sin egen oplevelse og andres erfaringer fremfor mærkernes markedsføring:

Gå efter komfort - Pointen med undersøgelsen er ikke at løbere skal købe billige løbesko. Formålet er at få kommunikeret at dyre løbesko ikke altid er bedst. Store marketingbudgetter fra mærkerne dikterer hvilke løbesko som skal være populære. Dette gør at forbrugerne køber løbesko som er populære (de dyre) og ikke løbesko, som andre løbere rent faktisk er tilfredse med. Min egen holdning til valg af løbesko er at komfort er den vigtigste parameter. Køb de sko, du synes er behagelige at have på frem for de, der får meget opmærksomhed i medierne.

Se oversigten over hvordan de forskellige sko klarer sig her:

Kilde: runrepeat.com

Læs hele undersøgelsen her: runrepeat.com

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: