Hvad er racersko egentlig?

Jeg hører tit folk tale om såkaldte racersko. Men hvad er det for nogle, og kan alle bruge dem?

Racersko – der også ofte kaldes letvægtssko – er knap så robuste som almindelige mængdetræningssko. Her er sparet på materialerne, så skoen kan komme langt ned i vægt.

Racersko

er særlig gode til intervaller og tempoture samt 5- og 10-km-løb. Her er der med lav vægt tid at spare, og 2-5 sekunder pr. km er slet ikke urealistisk. Det svinger dog meget fra løber til løber.

Letvægtsskoene er ikke beregnet til at løbe langt i, da det slider for meget på fx lægge og hofter på grund af den minimalistiske støddæmpning. Men er du til korte motionsløb og mange intervaller, vil du opleve et løft ved at løbe i et par letvægtsracere.

Racerskoene kan også have en stor psykologisk effekt. Prøv fx inden et motionsløb at varme op i dine almindelige travere, og skift så før start til de lette racersko. Det føles som at gå fra en Skoda til en Ferrari.

1: Hælkappen på racerskoen er lavere og mindre fast. Det sparer vægt, men betyder mindre komfort og mindre stabilitet i skoen.

2: Mellemsålen er tyndere og mere fast end på en klassisk træningssko. Det gør den lettere, men koster på støddæmpning og pronationsstøtte.

3: Vægten er det, det hele handler om. Mens en almindelig træningssko vejer 300-400 gram, dykker en racersko typisk ned omkring 200 gram.

4: Ydersålen er kun i begrænset omfang forsynet med slidstærkt gummi. Det gør skoen lettere, men mindre holdbar.

5: Overdel. Racerskoens overdel har ikke bløde, komfortable materialer, men er typisk tynd og fast.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: