Produktinfo Neutral løbesko med grov sål til både offroadbrug og landevej. Overdel uden sømme. Lynsnøresystem med lille lomme til snørerne. Vægt: 321 gram (str. 43). Fås også i en variant til forebyggelse af overpronation.

Løbesko: Fortrinlig allrounder

Med XR Crossmax sigter Salomon på at slå bro mellem de rendyrkede offroadsko og den klassiske løbesko til hårde underlag. Og det projekt lykkes et langt stykke ad vejen.

## Salomon XR Crossmax | |

Pasform: Skoen går nærmest i symbiose med foden.

Funktion: Skoen er, og opfører sig, som en ægte hybrid. På godt og ondt.

Kvalitet: Forarbejdning og materialer er på et højt niveau.

Konklusion: Med XR Crossmax er Salomon gået målrettet efter at skabe en sko, der både fungerer i og uden for terrænet. Den opskrift er langt hen ad vejen lykkedes. Men vores testture viser dog også, at heller ikke de franske specialister kan ophæve fysikkens love.

Pris: 1.000kr.

www.salomonrunning.com

Salomon XR Crossmax

For de fleste løbere består offroadturen typisk ikke af ren offroad i mere eller mindre uvejsom natur. Den er snarere en hyppigt skiftende cocktail af plane grusveje, knoldede stier og måske endda lidt asfalt. Præcis den kombination tager franske Salomon højde for i deres semitrailsko, XR Crossmax.

Akkurat som ved automobilindustriens SUV’er er man her gået efter at lave en hybrid, der klarer sig både on- og offroad. Det lyder jo fortrinligt, men indebærer også den risiko, at ‘SUV-skoen’ planter sig mellem 2 stole og falder igennem både på vej til terrænet og ude i den vilde natur.

Som en af verdens førende producenter af trailsko og andet udstyr til outdoorsport ved Salomon dog godt, hvilke krav der stilles til et par gode løbesko. Og XR Crossmax skuffer da heller ikke.

Det er mærkbart, at ingeniørerne i deres bestræbelser på at skabe en sko, der fungerer fornuftigt på asfalt, ikke har glemt, at det er ude i skoven, at skoen for alvor skal træde i karakter og vise sit værd.

Inden det når så vidt, skal skoen dog lige på foden. Og det er en fornøjelse! Foden smutter let og elegant ned i skoens indre, og med et træk i lynsnøresystemet sidder fod og sko som støbt til hinanden. Den sublime pasform skyldes i høj grad kombinationen af en komfortabel indlægssål, en velpolstret pløs og ikke mindst en overdel helt uden sømme, der bare smyger sig om foden. På det område er skoen helt i top.

Når man først er ude over stepperne, skinner det også hurtigt igennem, at Crossmax er en sko, der vil kunne tilfredsstille de hurtige løbere. Den yderst lave vægt, den suveræne pasform og en grov sål, der bider sig fast i underlaget, sikrer enestående fremdrift. Vel at mærke så længe underlaget ikke er alt for vildt. For på mudrede bakker – særligt når det går nedad – og på stier med sten og rødder viser skoen lidt svaghedstegn.

Hælens mønster er et kompromis til landevejsløbet og savner et ordentligt bid, der tillader kontrolleret nedbremsning i glat føre. Og fordi det har været nødvendigt at komme støddæmpende elementer i sålen – for at gøre asfaltpassagerne tålelige – bliver skoen lidt højere og dermed mere vakkelvorn. Og det koster på ankelstabiliteten. Samtidig bliver sålen så stiv, at du mister lidt føling med underlaget.

Intet af det betyder noget på almindelige skovstier, men understreger dog, hvor Salomon er gået på kompromis for at skabe en allrounder. Og hvordan står det så til med asfaltegenskaberne, som jo egentlig er et af skoens fortrin? Tja, de er godkendte, men kun lige. Sammenlignet med en almindelig landevejssko er støddæmpningen lidt vel hård, og de grove knopper ruller ikke lige så smidigt hen over asfalten, som man kender det fra fx en Asics Kayano eller Nike Pegasus.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: