© Istock

Skal jeg have flere par løbesko?

Jeg har et par almindelige løbesko, som jeg er glad for og bruger i alt terræn og på alle årstider. Jeg overvejer at købe et par trailsko til turene i skoven, men er det nødvendigt?

Mange løbere holder sig til ét par løbesko, som de bruger overalt. Men der er faktisk store fordele ved at udvide skogarderoben med både ét, to og tre par sko. Du forebygger bedre skader, da sliddet på hofter, knæ og fødder bliver mindre, når belastningen varieres.

Du forlænger også skoenes levetid, idet de stødabsorberende såler får mere ‘hvile’ – og endelig sikrer specialiserede løbesko dig bedre mod snublen og fald og dermed skader og forstuvninger, når skoene nøje er tilpasset underlag og træningsform.

3 løbeskogarderober

  • Basispakken: Mængdesko + letvægtstræningssko.Mængdetræningsskoen egner sig til alle distancer, mens letvægtstræningsskoen er god til intervaller, tempoture og konkurrencer.
  • Mellempakken: Basis + trailsko.Et must for alle, der løber på mudrede stier. Den har en grovmønstret sål og er forholdsvis lav, så man har bedre kontakt med underlaget og mindsker risikoen for at vrikke rundt.
  • Pro-pakken: Basis og mellem + racersko.Racerens lave vægt gør den velegnet til interval- og tempotræning samt konkurrencer. Men pas på med at løbe for mange og lange ture i racersko, da de ‘slider’ på bentøjet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: