Det skal dit løbeur kunne

Der er nogle helt grundlæggende funktioner, som skal være der, hvis dit ur skal fungere som seriøst løbetræningsredskab.

23. september 2010 af Martin Kreutzer

Mange begyndere forfalder til blot at bruge løbeuret efter overstået træning for at se, hvor langt og hårdt der blev løbet.

Du får dog markant større udbytte, hvis du allerede inden træningen beslutter, hvad du vil opnå – og planlægger distancen, pulsen og eventuelle intervallers længde.

De fleste ure kan herefter sættes op til at guide dig i din træning ved blandt andet at advare, hvis pulsen bliver for høj eller lav, give oplysninger om hastigheden, styre intervaller og meget mere.

Bruger du disse muligheder, tilfører det løbeturen en helt ny dimension af kvalitet – og gør den sjovere.

Puls: Vil du styre din træning optimalt, er en pulsfunktion, der løbende guider dig til den helt rigtige intensitet, ganske enkelt uundværlig.

Distancemåling: Helt afgørende, når du skal vurdere turens kvalitet og dine løbemæssige kompetencer, er en præcis angivelse af de tilbagelagte kilometer.

Håndledsplacering: Uret skal sidde, hvor det er lettest at aflæse og betjene. Og her er håndleddet det eneste rigtige sted. Punktum!

Stopursfunktion: Til intervaltræning er en velfungerende stopursfunktion slet og ret uundværlig. Det kræver, at uret kan registrere mellemtider.

Træningssoftware: Muligheden for efterfølgende at gennemgå træningspasset minutiøst er ikke kun sjovt, men også et vigtigt skridt på vejen til at blive klogere på din ydeevne. Og den sikrer, at du træner målrettet og optimalt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: