Hvad? Selvtracker: et elektronisk armbånd, der registrerer søvn og aktivitet og uploader data til din smartphone.

Hold styr på dig selv

Jawbone UP-armbåndet giver dig solide data om din søvn og din aktivitet. Dog er armbåndets løfte om også at holde styr på din kost oversolgt.

## Jawbone Up | |

Plus: Giver godt indblik i søvnvaner og aktivitetsniveau.

Minus: Kost- og kaloriedata skal tastes ind manuelt.

Konklusion: Et enkelt og velfungerende redskab til dig, der vil have kortlagt, hvor meget og hvor godt du sover, og hvor meget du bevæger dig. Ganske motiverende.

Pris: 750 kr. (129 USD)

www.jawbone.com/up

Natten mellem fredag den 18. oktober og lørdag den 19. oktober sov denne tester 8 timer og 8 minutter. Jeg gik i seng kl. 22.24, men faldt først i søvn kl. 23.02. Jeg sov godt og fik 3 timer og 19 minutter i dyb søvn og 4 timer og 48 minutter i en lettere søvnfase. Jeg stod op kl. 7.15 og havde derefter en aktiv dag. 15.081 skridt blev det til, og særligt mellem kl. 17 og kl. 19 fik jeg taget mange skridt.

Det eneste, jeg selv kan huske fra denne dag, er, at jeg var ude at løbe mellem 17 og 18. Resten af informationerne er samlet op af Jawbones armbånd Up og videresendt til min smartphone.

Armbåndet fungerer ved, at en lille, avanceret indbygget bevægelsessensor registrerer alle bevægelser. Ikke bare skridt, men også mindre bevægelser, som fx når jeg vender mig i sengen. Armbåndets registreringer overføres nemt til en smartphone gennem telefonens hovedtelefonstik.

På telefonen får man efterfølgende en grafisk fremstilling af sin dag. Og bærer man armbåndet over en periode – også når man sover – kan man få kurver og andre grafiske fremstillinger, der viser, om man sover nok, og om man er lige så aktiv, som man forestiller sig. Let at afkode og stærkt motiverende.

En rystemekanisme i armbåndet kan vække dig blidt fra søvnen. Det foregår i et interval, du har bestemt, og selvfølgelig i en af de lette søvnfaser.

Armbåndet er nemt at bruge, sætte op og komme i gang med. Det skal lades op cirka en gang om ugen via et USB-stik. Når det gælder om at registrere søvn og aktivitet, fungerer armbåndet supergodt.

Desværre bliver det solgt på også at kunne tracke din kost og dit kalorieindtag – men det er nu altså en sandhed med modifikationer. For det kræver, at du selv manuelt på telefonen taster ind, hvad du spiser. Det er altså ikke noget, som armbåndet hjælper dig med, men alene noget, du selv skal sørge for.

3 skarpe detaljer

1. Sover du godt? Du kan nemt se, hvor meget og hvor dybt (mørkeblåt) du har sovet – og om du har været vågen om natten (orange).


2. Aktivitet Det afkodes nemt, hvornår du sidder for meget, og hvornår du er ude i løbeskoene (mørk orange).


3. Grafik Over tid kan du få grafiske fremstillinger, der viser dit søvn- (blå) og aktivitetsmønster (orange).

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: