Indstil dine træningszoner

Brug pulsen til at styre din træning. Med de korrekte pulsdata får du meget mere ud af pulsfunktionen i dit GPS-ur og på Garmin Connect.

8. september 2010

Det bliver langt nemmere at tilrettelægge din træning ordentligt, hvis du bruger pulsfunktionen rigtigt. Den giver dig nemlig et mål for, hvor hårdt du træner, og er god fx i forbindelse med intervaltræning, hvor du med pulsfunktionen kan sikre dig, at du hverken træner for hårdt eller for behageligt. Men for at du kan få mest ud af pulsfunktionen, er det vigtigt, at uret kender din makspuls og din hvilepuls.

Som udgangspunkt bruger dit ur nogle gennemsnitsværdier baseret på dit køn og din alder. Det er dog typisk meget unøjagtigt og fjernt fra de rigtige tal. Derfor skal du selv forsyne uret med de rette pulsdata. Pulsdataene bruger Garmin Connect til at definere dine præcise pulszoner, som du kan bruge til forskellige træningsformål.

Garmin Connect arbejder som udgangspunkt med 5 pulszoner. Pulszone 1 er den letteste, som du let kommer op i på en rolig cykeltur, mens pulszone 5 er din maksimale ydeevne og en zone, du kun når ved hård intervaltræning. Får du indstillet dine pulszoner korrekt, er de et uvurderligt redskab, når du løbetræner. De kan hjælpe dig med at holde farten nede i begyndelsen af et løb, hvor du fx kan tvinge dig til at holde dig i pulszone 3, så du ikke brænder ud senere. De kan også bruges til at piske dig frem på en intervaltur, hvor du fx kan forlange af dig selv, at du skal op i puls zone 4 et givent antal gange på din løbetur.

Kender du dem allerede, er det bare med at gå i gang med vejledningen i, hvordan du koder dem ind i Garmin Connect og overfører dem til dit GPS-ur.

  • Klik på Indstillinger.

  • Tryk herefter på Træningszoner.

  • Her ser du nu de pulszoner, som Garmin selv har sjusset sig frem til. I feltet ud for Hvilepuls skal du nu skrive din hvilepuls, og i feltet ud for Maks. puls skrive din maks.-puls.

Når du har tastet dine pulsdata ind, ser du, at ikke kun hvilepulsen og maks.-pulsen er blevet rettet. Rettelserne har betydning for dine pulszoner hele vejen ned igennem.

Bemærk

Du behøver kun ændre tallene i Standard-feltet. Så bliver det automatisk rettet i både løb og cykling. Kun hvis du kender din maks.-puls i forbindelse med cykling, behøver du at ændre i cyklingfeltet. Din maks.-puls ved cykling ligger noget lavere end ved løb, da man ikke bruger lige så mange muskelgrupper, når man cykler, som når man løber.

Når de rette pulsdata er indtastet, trykker du Send til enhed, og næste gang du synkroniserer dit ur med Garmin Connect, vil uret modtage de nye pulsdata.

Indstil dit ur.

For at du kan få glæde af de nye pulszoner ude på løbeturen, skal uret også sættes op til at vise dem.

Garmin FR 305

  • Tryk på knappen Mode for at komme ind i menuen.
  • Vælg herefter Opsætning > Generel > Data felter.
  • Gå ned til punkt 2, Hovedside 2, og vælg det med Enter-tasten.
  • Sæt antallet af visninger på skærmen til det ønskede (som udgangspunkt 4), og vælg et af vinduerne. Tryk Enter, og scroll igennem, til Puls Zone bliver vist.
  • Vælg det med Enter-tasten.
  • Gå tilbage med Mode-knappen, til træningsskærmen bliver vist igen (5 tryk i alt).

Garmin FR 405

  • Tryk på knappen Menu for at komme ind i menuen.
  • Vælg herefter Træning ved at rulle på ringen og tryk på Enter-knappen.
  • Vælg på samme måde Træningsture og tryk på Enter-knappen.
  • Her vælger du Puls og Zone, hvorefter du vælger hvilken pulszone du ønsker at bruge.
  • Minimum og maksimumværdierne indstilles automatisk på baggrund af dine pulszoner.
  • Du kan også vælge Brugerdefineret for at indstille dine egne minimum og maksimumværdier for pulsen.
  • Til sidst trykker du på Quit-knappen og time/date for at vende tilbage til hovedskærmen.

Garmin FR 310XT

  • Tryk på knappen Mode for at komme ind i menuen.
  • Vælg herefter Indstillinger ved at trykke på piletasterne og tryk på Enter-knappen.
  • Vælg på samme måde Kør indstillinger og tryk på Enter-knappen.
  • Herefter vælger du Puls og ANT+ puls, hvorefter du aktiverer eller deaktiverer parring med den valgfri pulssensor. Minimum og maksimumværdierne indstilles automatisk på baggrund af dine pulszoner.
  • Du kan også vælge selv at indstille dine pulszoner ved at trykke på Pulszoner og vælge din maksimalpuls og hvilepuls ved at trykke på piletasterne og Enter-knappen.
  • Til sidst trykker du på Mode-knappen for at vende tilbage til hovedskærmen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: