Klar til træning

For at få fuldt udbytte af dit Polar-løbeur skal pulsbæltet sidde rigtigt, og din fodsensor kalibreres, så den måler distancen rigtigt.

8. februar 2011

Inden du sætter ud på løbeturen med dit Polar-ur om håndleddet, er det afgørende, at uret er indstillet rigtigt. Det er ikke svært, men ikke desto mindre vigtigt for en god løbeoplevelse og optimal anvendelse af uret.

Sæt uret op

Indstil alle basisinformationer omkring højde, vægt, køn, alder m.m. Find derefter dine pulszoner med OwnZone-testen, som på 5 minutter indstiller dine personlige pulszoner. Følg anvisningerne i displayet, eller se Polar-skolens første del.

På med pulsbæltet

Det er vigtigt, at pulsbæltet sidder helt perfekt. Hvis ikke, går det ud over komforten. Bæltet må ikke stramme så meget, at det hæmmer vejrtrækningen, men omvendt er der heller ikke noget mere irriterende end et bælte, der rutsjer ned ad det svedige bryst.

For optimal pasform fugter du elektroderne og spænder bæltet om brystet lige under brystmusklerne. Det sidder rigtigt, når du kan tage en dyb indånding, uden at bæltet strammer ubehageligt. Samtidig skal det sidde stramt nok til, at du skal presse for at skubbe en finger ind mellem huden og bæltet, når du står afslappet.

Klargør fodsensoren

I en tid, hvor GPS-urene dominerer markedet, glemmer man, at en sensor på skoen er en smart og uhyre præcis måde at måle distancen på. Du slipper for at skulle pejle efter satellitter før hvert træningspas. Samtidig kan uret holdes nede i dimensioner, der gør det velegnet til hverdagsbrug, når der ikke skal fyldes en GPS ind i urkassen.

Og endelig byder topmodellerne på en ganske enestående mulighed for at måle skridtfrekvensen og -længden. Det er værdifuldt, hvis du vil arbejde med din løbestil. Målingernes nøjagtighed står og falder dog med en korrekt placeret og justeret fodsensor. Er du omhyggelig med dette, får du til gengæld resultater, der er uhyre præcise. Vores egne test viser en nøjagtighed på 99 procent.

Sådan gør du

Første skridt til gode resultater er at placere sensoren i snørebåndene. Benyt en fast rutine, så du aldrig er i tvivl om den korrekte placering. Brug fx den samme fod hver gang. Placér holderen, så den kommer ud lige over det sidste kryds i snørebåndene inden sløjfen. Klips sensoren i holderen og tjek, at den sidder fast og lige.

Tag en lommeregner i lommen, og opsøg en atletikbane. Placér dig i inderbanen, hvor der er præcis 400 meter rundt. Få ur og sensor til at snakke sammen ved at tænde sensoren (gælder ikke S3-sensoren) og trykke en gang på valg/lap-tasten. Vent, til uret har fundet pulsen, og tryk en gang til på valg/lap-tasten. Løb 1.200 meter (3 omgange). Stop op ved målstregen, og vent 10 sekunder, hvorefter du aflæser den tilbagelagte distance i displayet. Husk tallet. Tryk stop/retur-tasten, og hold herefter lystasten inde. Gå ind i ‘Settings’ og videre ind i ‘Calibrate’. Tryk ‘Set Factor’.

Herefter udregner du kalibreringsfaktoren med følgende regnestykke: den oprindelige kalibreringsfaktor x 1.200/urets målte distance.

Står kalibreringsfaktoren til 1.000, og viste uret 1.250 meter efter de 3 omgange på atletikbanen, lyder regnestykket altså: 1.000 x 1.200/1.250 = 960. Indstil urets kalibreringsfaktor til 960, og tryk ‘Ok’. Nu skulle uret gerne måle din distance rigtigt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: