Sådan vælger du træningsur

Gå efter tydelig skærm og store knapper.

Glem alt om at købe et træningsur, der kun måler puls. For de moderne træningsure kan meget mere end det. Det rette træningsur kan motivere dig til at komme ud at træne og få dig til at yde en ekstra indsats, når du er i gang.

> Se vores store test af træningsure her

Pulsbæltet

Et pulsbælte består af 2 dele. Pulssensoren, som måler dine hjerteslag og sender dem til uret, og selve remmen, som du spænder rundt om brystet. Remmen skal helst være blød, elastisk og behagelig at have på. Der skal være gode justeringsmuligheder, så du kan tilpasse det præcis til dig. Det skal sidde tæt rundt om brystkassen uden at stramme – også når du suger meget luft i lungerne. Og så skal det kunne vaskes!

Display

Det er helt afgørende, at du kan se tallene på displayet tydeligt – også når du træner og er i bevægelse. Særligt hvis du er lidt oppe i alderen, kan det være problematisk med for små cifre i displayet. Prøv derfor uret på, og tjek, om du kan se tallene tydeligt. På nogle ure kan du erstatte mange små tal med et stort tal. Så bliver det endnu lettere at læse.

Auto-omgange

Skal du bruge dit træningsur til løb, skal det kunne vise, hvor hurtigt du løber dine kilometer. Derfor skal uret have en auto-omgangsfunktion, som skal kunne indstilles til at vise din kilometertid. Tiden pr. km er et af løbernes bedste måleredskaber.

Dataoverførsel

Nyere træningsure overfører dine træningsdata til en computer trådløst, mens ældre skal forbindes med et kabel. Typisk er ure med trådløs overførsel lidt dyrere. Begge systemer virker fint.

Pulssensoren

Selve pulssensoren sidder på din brystkasse og måler dine hjerteslag og sender dem trådløst op til uret, hvor du kan aflæse tallet på displayet. Gå efter et ur med så lidt hård gummi mod huden som muligt. På mange nye løbeure er det kun lige de små sensorer, der er lavet i hårdt materiale. Tip: Fugt elektroderne på pulsbæltet med lidt vand eller spyt – så registrerer bæltet lettere din puls.

Urkassen

Du kan både få store træningsure, som du kun har på, når du træner, og mindre ure, som du også kan have på til daglig. Vil du have et lille ur, skal du være ekstra opmærksom på, om displayet er stort nok til dig. Om du vælger et stort eller lille træningsur, kommer an på dine præferencer. Rent funktionsmæssigt byder de små ure på lige så mange features som de store.

Lap-knappen

Lap er engelsk for omgang, og lap-knappen er en vigtig del af dit løbeur. Den skal være stor og nem at ramme. Lap-knappen bruger du til at dele din træningstur op i forskellige dele (omgange). Fx når du træner intervaller. Her skal du have hurtige omgange og langsomme omgange.

Start/stop-knappen

Også start/stop-knappen er vigtig, da du her starter og stopper tiden på dit træningstur. Derfor må du ikke kunne misse knappen, når du fx må stoppe ved et lyskryds. Tip: Der må gerne komme et tydeligt bip, når knappen trykkes ned.

Pulsmåler: Hvad er bedst? Find ud af det her.

GPS eller footpod?

GPSTræningsurene bruger forskellige teknikker til at måle, hvor langt og hvor hurtigt du bevæger dig, når du træner. Den mest udbredte metode er via GPS – altså satellitnavigation. Et GPS-træningsur er genialt til al udendørstræning, hvor du bevæger dig. Fx løb, cykling, kajak og skilløb. Det kræver ingen besværlig indstilling og kan tages i brug med det samme. De fleste GPS-ure er samtidig også pulsure.

FootpodDu kan også få træningsure, der virker ved, at du sætter en lille sensor på din løbesko, der via en bevægelsessensor måler, hvor langt og hurtigt du løber. Det er mere besværligt at indstille og bruge end GPS og virker kun til løb. Til cykling kan man som regel tilkøbe en distancemåler, som monteres på cykelhjulet. Footpod-løsningen er ikke så velegnet til motionister, men bedre til elitesportsfolk.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: