Styr træningen

Polar-urene egner sig godt til intervaltræning. De holder nøje styr på pauselængden, og om du træner hårdt nok.

8. februar 2011

Polars ure giver dig en unik mulighed for at træne intervaller baseret på puls frem for distance eller tid. Dermed kan du sikre, at træningen bliver så hård, som du ønsker.

Sådan gør du

Skal du fx løbe 4-minuttersintervaller for fuld gas med 2 minutters gåpause mellem hvert interval, gør du følgende:

  • Bladr ned ind i ‘Settings’ med 3 tryk på bladre ned-tasten, gå ind i ‘Settings’, og vælg ‘Exercise’.

  • Gå ind i ‘Add new’. Vælg 2 zoner og derefter ‘Heart Rate’. Vælg ‘Sports zone’.

  • Sæt første zone til Z5. Vælg herefter ‘Timers’, og sæt den til 4 minutter. Sæt anden zone til Z1, og sæt tiden til 2 minutter. Nu er din træning defineret.

Du kan nu vælge at give denne træning et navn:

  • Gå ned i ‘Rename’ med 1 tryk på bladre ned-tasten.

  • Stav dig gennem det navn, du ønsker at give træningen, ved hjælp af tasterne stop/retur-, Bladre op-, Bladre ned- og Valg/lap. Det er omstændeligt, så vælg et kort og let navn.

  • Bagefter vælger du ‘Select’ og går tilbage til startmenuen med 4 tryk på stop-tasten.

  • Når du efterfølgende skal træne, trykker du 1 gang på Valg/lap-tasten, og den nye træning vil stå nævnt øverst i displayet.

Når du sætter træningen i gang, vil uret sende dig ud på et 4-minutters-interval, hvor du skal ligge i pulszone 5. Efter 4 minutter markerer et bip, at intervallet er slut. Et nyt bip markerer, hvornår pausen er slut, og det næste interval går i gang.

Andre træninger

Muligheden for at få uret til at planlægge træningen er ikke kun egnet til intervaller. Den egner sig fx også glimrende til restitutionsture, hvor du kan få uret til at holde øje med, at du ikke træner for hårdt.

Det er også oplagt at bruge uret til progressive træningsture, hvor du øger tempoet gradvis gennem træningen. Det kan fx gøres sådan her:

Lav en træning med 3 zoner a ca. 14 minutter (eller 3 km). Første zone løbes i pulszone 2, anden i pulszone 3, og tredje i pulszone 4.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: