Test dagsformen og kom i gang med at træne

Urene er eminente redskaber, når træningens intensitet skal styres. Uret er fx i stand til at sætte intensiteten efter dagsformen.

18. november 2010

Kroppen er ikke altid på toppen, og det er vigtigt at justere træningens intensitet i forhold til dagsformen. Det hjælper Polars OwnZonesystem dig med. OwnZone går ud på, at du udfører en lille 5-minutters-test, hvor du gradvis øger intensiteten fra langsom gang til raskt løb. Testen egner sig storartet som opvarmning forud for et træningspas.

På baggrund af pulsvariationen i testen justerer uret dine pulszoner i forhold til dit formniveau på dagen. Genialt! For på dage, hvor kroppen fx på grund af mangelfuld restitution ikke ligefrem sprudler af overskud, vil dette resultere i, at du får defineret nogle lidt lavere pulszoner og dermed en mere overkommelig træning. Og på de dage, hvor du bobler af overskud, får du omvendt lov til at fyre den af.

Forud for hver træning bør du derfor bruge 5 minutter på at få uret til at analysere din aktuelle tilstand og tilpasse dine træningszoner.

Sådan gør du

  • Tag ur og bælte på. Tryk på valgtasten.

  • Gå ind i Start with OwnZone med 2 tryk på bladre ned-tasten.

  • Følg anvisningerne med gradvis at øge farten/intensiteten, indtil uret fortæller, at der er fundet nye træningszoner. Herefter kan du begynde træningen.

Konditionstræning

  • Begynd din træning ved at trykke på valgtasten. Afvent, at pulsen dukker op i displayet.

  • Start derefter træningen med et tryk på valgtasten.

  • Med bladretasterne kan du skifte rundt i de forskellige menubilleder og fx se din puls, ugens træningsbehov samt en angivelse af, hvor meget du har opfyldt af træningen i de forskellige zoner.

  • Afslut træningen med 2 tryk på returtasten.

Styrketræning (kun FT80)

FT80-uret egner sig også strålende til styrketræning og cirkeltræning, hvor det guider dig til den optimale pauselængde. Det sker på baggrund af en analyse af pulsens stigning og fald og er med til at holde styr på belastningsniveauet.

  • Start med et tryk på valgtasten.

  • Tryk én gang på bladre ned-tasten, og vælg styrketræningsmodulet. Vent, til pulsen dukker op i displayet.

  • Tryk valgtasten for at starte træningen. Lav første øvelse.

  • Se pulsgrafen falde ned imod den stiplede linje, og afvent beskeden Start next set!.

  • Start næste sæt. Afslut træningen ved at trykke 2 gange på returtasten.

Tjek din træning

  • Efter endt træning kan du tjekke træningen under ‘Data’.

  • Med bladretasterne kan du vælge at kigge nærmere på de enkelte træninger, på ugens træning eller på den samlede træning.

  • Under ugens træning, Week summaries, kan du se, hvordan du klarer dig i forhold til målsætningen for ugen.

Sådan gør du

  • Gå ind i Week summaries, og vælg den aktuelle uge ved ét tryk på bladre op, ét tryk på bladre ned og 2 tryk på valgtasten.

  • Herefter viser uret dig, om du er foran eller bagud i forhold til ugens målsætning.

  • Brug herefter bladretasterne til at se detaljer om din træning. Fx hvor lang tid du har trænet, hvor mange kalorier du har forbrændt og så videre.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: