Træn efter højdemeter

Polar RS800 er udstyret med højdemåler. Det giver mulighed for at træne efter højdemeter frem for tid eller distance.

8. februar 2011

Normalt er det mest cykelryttere, der går op i højdemeter, men også løbere kan have gavn af at fokusere på, hvor meget de bevæger sig opad.

Polars topmodel RS800 er udstyret med en yderst velfungerende højdemåler, der baserer sig på en barometrisk måling af højden. Den måler små ændringer i lufttrykket og er meget mere præcis end en satellitstyret GPS-måling, der ofte kan måle 50-60 højdemeter forkert på en ellers flad rute.

Højdemåleren kan både vise dig det samlede antal højdemeter på turen og vise dig stigningsprocenten for den bakke, du ræser op ad. En oplagt måde at træne efter højdemeter på er at beslutte sig for et antal højdemeter, du vil løbe. Fx 150 meter.

Herefter går du ind under ‘Exercise’ og vælger ‘Free’ og igangsætter træningen.

Ved hjælp af bladre op-tasten bladrer du hen til ‘Altitude’-visningen, og så er det bare at holde øje med det samlede antal højdemeter, der langsomt tikker opad, når du løber opad.

Fordelen ved at træne efter højdemeter er, at du motiveres til at opsøge bakkerne frem for at undgå dem, og bakker er uforlignelig træning. De banker din puls i vejret og løfter din kondition. Desuden styrker de grundigt op i din løbemuskulatur, så dine skridt bliver spændstigere og mere kraftfulde.

Skal din højdemåler fungere optimalt, skal den kalibreres, hver gang du bruger den.

Sådan gør du

Find ud af, hvor højt udgangspunktet for din løbetur ligger. Starter du typisk hjemmefra, så find ud af, hvor højt dit hus ligger. Gå ind i ‘Settings’ og videre ind i ‘Features’. Gå ned i ‘Altitude’ og ned i ‘Calibrate’. Justér højden ved hjælp af tasterne bladre op og bladre ned.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: