4 hårdnakkede myter om vægttab

Hvis du vil opnå et permanent vægttab, så skal du stoppe med at tro på disse myter om at tabe sig.

16. januar 2017

Rigtig mange af os vil gerne af med noget af den ekstra vægt, vi slæber rundt på. Men hvis du stadig går rundt og tror på disse myter omkring vægttab, så bliver det endnu mere besværligt!

Myte #1 Stivelse binder fedtet

En god grundregel er, at hvis du spiser færre kalorier end du forbrænder, så vil du tabe dig. Fødevarer, der indeholder stivelse, men til gengæld er kaloriefattige ødelægger altså ikke dit vægttab, hvis du bare indtager dem i kontrollerede mængder. Disse fødevarer kunne eksempelvis være ris, frugt, pasta og brød.

Myte #2 Protein er godt - kulhydrater er dårligt

For at opnå et vægttab må man kigge på, hvor man får sit protein og sine kulhydrater fra. Hvis proteinet eksempelvis kommer fra rødt kød og æg, så får du rigtig meget uønsket kolesterol med i købet. Sørg i stedet for at spise flere grøntsager og mere fuldkorn end du plejer.

Myte #3 Fedtforbrændende fødevarer

Ingen fødevarer forbrænder fedt. Chili, ingefær og hvidløg kan naturligvis sætte gang i forbrændingen, men det betyder altså ikke, at de decideret brænder fedtet af din mave. Sørg for at inkorporere nul-kalorie-fødevarer i din kost i stedet.

Myte #4 Du tager på, hvis du spiser inden sengetid

Hvis du spiser mere end du forbrænder, så tager du på. Hvis du spiser mindre end du forbrænder, så taber du dig. Tænk over, hvad du hælder indenbords lige inden sengetid, men hvis du er sulten, så er det bedre at spise lidt grøntsager, frugt eller nødder end at vågne op og være over-sulten. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: