Cookie- og privatlivspolitik
Brænd fedtet af maven

5 våben i krigen mod ølmaven

For langt de fleste mænd kommer maven snigende med alderen. Det gode er, at du med en målrettet indsats nemt kan vende udviklingen og komme af med maven.

  • Af Martin Kreutzer
  • Aktiv Træning nr. 6, 2009
Vægttab

Mavefedtet skal angribes fra forskellige vinkler. Det handler primært om at sætte ind mod de livsstilsfaktorer, som fremprovokerer mavefedtet. Det er dem, du må gå i krig med.

KULHYDRATER

  • Det gør de:
    Hurtige kulhydrater fra slik, kager, sodavand, kraftigt forarbejdede kornprodukter og andre kulhydratrige madvarer katapulterer blodsukkeret i vejret. Det påvirker kroppens hormoner hen imod en øget fedtdeponering på maven.
  • Det gør du:
    Lug først og fremmest ud i sukkerbomberne. Større mængder sodavand, slik og kager er der ikke plads til, hvis du vil mavefedtet til livs. Du skal også skære ned på pasta, ris, kartofler og brød og spise flere grønsager.

    Du kan optimere kosten yderligere ved konsekvent at blande stivelseskilderne med protein og fedt, fx fed fisk, magert kød, frø og kerner. Disse har i flere undersøgelser vist sig at sænke den hastighed, hvormed kulhydraterne stryger ud i blodbanen.

ALKOHOL

  • Det gør den:
    Alkoholiske drikke som øl, vin og spiritus er rigtig skidt for maven. Årsagen er, at alkohol er et giftstof, som øger kroppens produktion af stresshormonet kortisol. Det får et eventuelt kalorieoverskud til at sætte sig i mavens fedtdepoter.
  • Det gør du:
    Skær overflødig alkohol fra. Vil du komme mavefedtet til livs, er du nødt til at gennemgå dine alkoholvaner og mindske indtaget til 3-5 genstande om ugen.
    En god måde at nå dertil på er ved som hovedregel at styre uden om alkohol til hverdag. Netop de seneste års rødvinskultur med vin til hverdagsmaden er en af de helt store årsager til, at mavefedtet har fået en eksplosiv udbredelse.

FORKERTE FEDTSTOFFER

  • Det gør de:
    Mættet fedt fra kød, pålæg og mejeriprodukter er noget skidt, fordi det både er enormt kalorierigt og sætter sig specifikt på maven. Skal mavefedtet bekæmpes, gælder det om at skære ned på det mættede fedt og i stedet skrue op for indtaget af især enkeltumættede fedtsyrer. Forskere har påvist, at en kost rig på enkeltumættede fedtsyrer motiverer kroppen til at smide fedt specifikt fra maven.
  • Det gør du:
    Skru på madens fedtkilder ved at vælge fede, animalske madvarer fra. Det giver plads til, at du kan sætte flere af de gode fedtkilder på menuen. Til dem hører:
    > Fede grønsager, som avocado og oliven
    > Planteolier, som avocadoolie, olivenolie og rapsolie
    > Nødder, som hasselnødder, jordnødder (peanuts), pecannødder og pistacienødder
    > Frø og kerner, som hørfrø, sesamfrø og solsikkefrø
    > Diverse, som havregryn, mayonnaise, sild og makrel

STRESS

  • Det gør den:
    Flere undersøgelser dokumenterer en klar sammenhæng mellem stress og mavefedt. Det bunder i, at stress øger niveauet af stresshormoner i kroppen. Disse får kroppen til at spare på forbrændingen ved at sænke stofskiftet og flytter samtidig overskydende kalorier over i maveregionen.

    Kombinér dette med, at mange mennesker kompenserer med alkohol og søde sager, når de er stressede, og du har en cocktail, der virkelig giver mavefedtet optimale vækstbetingelser.

  • Det gør du:
    Du er først og fremmest nødt til at erkende, at en stresset tilværelse er gift for dine vægttabsambitioner. Og når du er nået til denne indsigt, er det nødvendigt, at du bruger en del energi på at få arrangeret din tilværelse, så der bliver mere luft i kalenderen.

FOR LIDT TRÆNING

  • Det gør den:
    Det er næsten umuligt at holde fedtet fra livet, hvis du ikke træner og opsøger hverdagens muligheder for at forbrænde lidt ekstra kalorier. Moderate mængder træning sænker også kroppens niveau af de stresshormoner, der ellers arbejder fedtet ind i mavens depoter.
  • Det gør du:
    Sørg for at få planlagt din tid, så der i løbet af ugen bliver plads til mindst 3 gange træning. Det kan være en rask løbetur, en omgang fodbold, styrketræning, eller hvad du nu brænder for. Vigtigere end disciplinen er kontinuiteten, så sørg for at prioritere din træning, og få den gennemført.

Tab dig!

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Hvad forbrænder min træning?

Hvad forbrænder min træning?

Træning og vægttab |

Hvor meget forbrænder du egentlig, når ...

Tjek det her
SÅDAN løber du dig slank

SÅDAN løber du dig slank

Vægttab |

Løb er godt, hvis du vil tabe dig. Men ...

Læs mere
BEREGN: Er du for tyk?

BEREGN: Er du for tyk?

Vægttab |

Tjek dit BMI med denne BMI test og se ...

Tjek dit BMI
Hvor hurtig bliver jeg af at tabe mig?

Hvor hurtig bliver jeg af at tabe mig?

Træning og vægttab |

Regn ud hvor hurtigt du vil kunne løbe, ...

Læs mere
Test: Brænd kalorierne af

Test: Brænd kalorierne af

Kalorieforbrænding |

Ryger der lidt for mange kalorier ned? ...

Tjek det her
Nyeste
SÅDAN løber du dig slank

SÅDAN løber du dig slank

Vægttab |

Løb er godt, hvis du vil tabe dig. Men ...

Læs mere
½ times træning er bedre end 1 time

½ times træning er bedre end 1 time

Vægttab |

Kan det virkelig passe, at man taber ...

Læs mere
SÅDAN veksler du fedt til muskler

SÅDAN veksler du fedt til muskler

Vægttab |

Man kan faktisk godt tabe sig og få ...

Læs mere
Er der røget en marsbar for meget ned?

Er der røget en marsbar for meget ned?

Kalorieforbrænding |

Her kan du se, hvor længe du skal ...

Tjek det her
Hvad forbrænder min træning?

Hvad forbrænder min træning?

Træning og vægttab |

Hvor meget forbrænder du egentlig, når ...

Tjek det her