Cookie- og privatlivspolitik
Brænd fedtet af maven

5 våben i krigen mod ølmaven

For langt de fleste mænd kommer maven snigende med alderen. Det gode er, at du med en målrettet indsats nemt kan vende udviklingen og komme af med maven.

  • Af Martin Kreutzer
Vægttab

Mavefedtet skal angribes fra forskellige vinkler. Det handler primært om at sætte ind mod de livsstilsfaktorer, som fremprovokerer mavefedtet. Det er dem, du må gå i krig med.

KULHYDRATER

  • Det gør de:
    Hurtige kulhydrater fra slik, kager, sodavand, kraftigt forarbejdede kornprodukter og andre kulhydratrige madvarer katapulterer blodsukkeret i vejret. Det påvirker kroppens hormoner hen imod en øget fedtdeponering på maven.
  • Det gør du:
    Lug først og fremmest ud i sukkerbomberne. Større mængder sodavand, slik og kager er der ikke plads til, hvis du vil mavefedtet til livs. Du skal også skære ned på pasta, ris, kartofler og brød og spise flere grønsager.

    Du kan optimere kosten yderligere ved konsekvent at blande stivelseskilderne med protein og fedt, fx fed fisk, magert kød, frø og kerner. Disse har i flere undersøgelser vist sig at sænke den hastighed, hvormed kulhydraterne stryger ud i blodbanen.

ALKOHOL

  • Det gør den:
    Alkoholiske drikke som øl, vin og spiritus er rigtig skidt for maven. Årsagen er, at alkohol er et giftstof, som øger kroppens produktion af stresshormonet kortisol. Det får et eventuelt kalorieoverskud til at sætte sig i mavens fedtdepoter.
  • Det gør du:
    Skær overflødig alkohol fra. Vil du komme mavefedtet til livs, er du nødt til at gennemgå dine alkoholvaner og mindske indtaget til 3-5 genstande om ugen.
    En god måde at nå dertil på er ved som hovedregel at styre uden om alkohol til hverdag. Netop de seneste års rødvinskultur med vin til hverdagsmaden er en af de helt store årsager til, at mavefedtet har fået en eksplosiv udbredelse.

FORKERTE FEDTSTOFFER

  • Det gør de:
    Mættet fedt fra kød, pålæg og mejeriprodukter er noget skidt, fordi det både er enormt kalorierigt og sætter sig specifikt på maven. Skal mavefedtet bekæmpes, gælder det om at skære ned på det mættede fedt og i stedet skrue op for indtaget af især enkeltumættede fedtsyrer. Forskere har påvist, at en kost rig på enkeltumættede fedtsyrer motiverer kroppen til at smide fedt specifikt fra maven.
  • Det gør du:
    Skru på madens fedtkilder ved at vælge fede, animalske madvarer fra. Det giver plads til, at du kan sætte flere af de gode fedtkilder på menuen. Til dem hører:
    > Fede grønsager, som avocado og oliven
    > Planteolier, som avocadoolie, olivenolie og rapsolie
    > Nødder, som hasselnødder, jordnødder (peanuts), pecannødder og pistacienødder
    > Frø og kerner, som hørfrø, sesamfrø og solsikkefrø
    > Diverse, som havregryn, mayonnaise, sild og makrel

STRESS

  • Det gør den:
    Flere undersøgelser dokumenterer en klar sammenhæng mellem stress og mavefedt. Det bunder i, at stress øger niveauet af stresshormoner i kroppen. Disse får kroppen til at spare på forbrændingen ved at sænke stofskiftet og flytter samtidig overskydende kalorier over i maveregionen.

    Kombinér dette med, at mange mennesker kompenserer med alkohol og søde sager, når de er stressede, og du har en cocktail, der virkelig giver mavefedtet optimale vækstbetingelser.

  • Det gør du:
    Du er først og fremmest nødt til at erkende, at en stresset tilværelse er gift for dine vægttabsambitioner. Og når du er nået til denne indsigt, er det nødvendigt, at du bruger en del energi på at få arrangeret din tilværelse, så der bliver mere luft i kalenderen.

FOR LIDT TRÆNING

  • Det gør den:
    Det er næsten umuligt at holde fedtet fra livet, hvis du ikke træner og opsøger hverdagens muligheder for at forbrænde lidt ekstra kalorier. Moderate mængder træning sænker også kroppens niveau af de stresshormoner, der ellers arbejder fedtet ind i mavens depoter.
  • Det gør du:
    Sørg for at få planlagt din tid, så der i løbet af ugen bliver plads til mindst 3 gange træning. Det kan være en rask løbetur, en omgang fodbold, styrketræning, eller hvad du nu brænder for. Vigtigere end disciplinen er kontinuiteten, så sørg for at prioritere din træning, og få den gennemført.

...

Aktiv Træning anbefaler

Ønsker du et seriøst vægttab, så anbefaler vi dig at bruge I FORM Kostdagbog. Med afsæt i din kost og daglige kalorieindtag, guider vi dig sikkert mod dit ønskede vægttab, uden at du behøver at gå på kompromis med dine daglige rutiner.
Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Tab dig!

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Hvad forbrænder min træning?

Hvad forbrænder min træning?

Træning og vægttab |

Hvor meget forbrænder du egentlig, når ...

Tjek det her
Feder mad mere før sengetid?

Feder mad mere før sengetid?

Spørg os |

Jeg er tit sulten sent på aftenen, men ...

Læs mere
Så mange kalorier må du få

Så mange kalorier må du få

Vægttab |

Hvor mange kalorier har netop du brug ...

Tjek det her
BEREGN: Er du for tyk?

BEREGN: Er du for tyk?

Vægttab |

Tjek dit BMI med denne BMI test og se ...

Tjek dit BMI
Test: Brænd kalorierne af

Test: Brænd kalorierne af

Kalorieforbrænding |

Ryger der lidt for mange kalorier ned? ...

Tjek det her
Nyeste
Feder mad mere før sengetid?

Feder mad mere før sengetid?

Spørg os |

Jeg er tit sulten sent på aftenen, men ...

Læs mere
Sådan bliver du slank

Sådan bliver du slank

Træning og vægttab |

Se her, hvad du skal gøre for at få en ...

Læs mere
Har du tid til at forbrænde dine snacks?

Har du tid til at forbrænde dine snacks?

Kalorieforbrænding |

Rødvin, cola, is og popcorn... Se her, ...

Læs mere
Tab fedt og opbyg muskelmasse samtidig

Tab fedt og opbyg muskelmasse samtidig

Fedtforbrænding |

Det kræver masser af træning og protein ...

Læs mere
Så meget forbrænder du på en arbejdsdag

Så meget forbrænder du på en arbejdsdag

Kalorieforbrænding |

Om du står, sidder eller går i løbet af ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne