Mand laver planke med kettlebells
© Colourbox

De 4 mest udbredte myter om vægttab

Der findes mange påstande om vægttab, men nogle af dem er altså ikke sande. Vi afliver nogle af de myter, du ikke skal tro på.

5. januar 2017 af Anna Sjøstrøm

1. Træning giver automatisk et vægttab

Det er en udbredt misforståelse, at man bare skal træne lidt flere gange om ugen, hvis man gerne vil tabe sig. Træning gør det ikke alene. Du vil kun opleve positive effekter i det øjeblik, du kombinerer den rette kost, søvn og varierende motion.

2. Jo mere man sveder, jo mere forbrænder man

Niks. Svedproduktion er ikke et udtryk for, hvor meget man forbrænder. Det er en funktion, der nedkøler og regulerer kropstemperaturen, når kroppen er særligt varm. Hvor meget, man sveder, varierer fra person til person, og kan være bestemt af personlig fysiologi, vejr, kost og mange andre faktorer.

3. Mavebøjninger giver flad mave

Forkert igen. Det hjælper dig IKKE at tonse derudaf med forskellige maveøvelser, hvis du vil tabe fedt omkring maven. Det hjælper dig i øvrigt aldrig at træne specifikke muskler til at tabe dig specifikke steder. Derimod vil du få godt udbytte af at træne hele kroppen og samtidig holde kalorieindtaget nede, fordi du derved også vil tabe fedt på maven.

4. Jo mere man træner, desto bedre

Egentlig giver det fin mening – hvis jeg vil tabe mig, så må jeg træne noget mere. Desværre er der rigtigt mange, der overgør deres ambitioner om vægttab, og derfor får forskellige skader, der istedet afholder dem fra træning i en periode. Derfor skal du være opmærksom på, hvor mange timer, du træner. Et træningspas på 15-20 minutter dagligt er rigeligt til at booste både forbrænding og blodomløb.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: