tyk, fed, målebånd, mave,
© Colourbox

Det lange kloge træk giver resultater

Vejen til et succesfuldt og permanent vægttab går over nogle vigtige faser. Følg vores guide, og du er godt på vej til at slippe af med kiloene – og holde dem væk for tid og evighed.

19. december 2011 af Ernæringsekspert: Martin Kreutzer

Erkendelsesfasen

Det, du ser i spejlet, er måske ikke helt tilfredsstillende, men er det så slemt, at du vil gøre noget ved det? Der er stor forskel på at tænke, at maven godt måtte være lidt fladere, og så at konkludere, at der SKAL ske noget. Måske er tidspunktet slet ikke det rette, og så er det meningsløst at spilde energi på selvbebrejdelser og en halvhjertet indsats.

Stil gerne dig selv nogle kritiske spørgsmål, fx “Hvorfor skulle jeg tabe mig?”. Lav også gerne en test. Slå et målebånd vandret rundt om livet 2 cm under dit nederste ribben. Her skal der helst ikke være mere end 93 cm hele vejen rundt.

Ifølge Sundhedsstyrelsen øger hver cm over de 93 risikoen for blandt andet hjerte-kar-sygdomme. Måler du mere end 102 cm, er det særdeles kritisk. Er du efter test og overvejelser stadig motiveret for at tabe dig, så gå videre til beslutningsfasen.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: