© Colourbox

Hvordan kan jeg måle, om jeg er overvægtig?

BMI skulle ikke være en særlig god metode til at afgøre, om man er for tyk. Men findes der en anden god metode til at måle, om jeg er overvægtig?

Din vægt og højde fortæller ikke umiddelbart, om du har brug for en slankekur. Du får et mere præcist billede af dine fedtdepoter ved at slå et målebånd om livet.

Placér en hånd i siden, og føl dig frem til underkanten af dit nederste ribben. Med en anden finger finder du overkanten af dit hofteben. Slå målebåndet rundt om maven midtvejs mellem de to punkter. For at få en korrekt måling skal du slappe af i mavemusklerne og puste ud, mens du måler.

Når du har fundet dit såkaldte taljemål, indsætter du det i formlen for talje-højde- ratioen nedenfor. Den formel giver et nemt og præcist indblik i, om du er normalvægtig eller overvægtig. 

I modsætning til BMI-tallet tager talje-højde-ratioen højde for, at muskuløse mennesker ofte vejer meget, fordi muskler er tunge.

Talje-højde-ratio

Taljemål i cm/højde i cm = talje-højde-ratio

  • Under 0,4: tynd
  • 0,4-0,5: normal
  • 0,5-0,6: overvægtig
  • Over 0,6: meget overvægtig

Prøv også vores THR-beregner (talje/hofteratio), som afslører din fedtfordeling.

Mål dit hofte- og taljemål og beregn din talje-hofte-ratio her

Du kan nemt og hurtigt teste din BMI med vores BMI beregner.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: