Skub gang i forbrændingen Der er masser af ekstra kalorier, der bare venter på at blive forbrændt i dagligdagen. © Pixabay

Forbrænd EKSTRA kalorier med disse 14 hverdagsopgaver

Se hvor mange kalorier, du forbrænder i hverdagen helt uden at tænke over det. Og få effektive tips til at booste kalorieforbrændingen.

1) Havearbejde – 300 kcal/time. Grib skovl, hækkesaks og økse og få jord under neglene. Det betaler sig på kaloriekontoen. BOOST: Nu, hvor du alligevel er i gang med lugejernet, så slå græsset og forbrænd 325 kcal/timen.

2) Ordne vasketøj – 78 kcal/time. Det er ikke her, du forbrænder mest, men lidt tæller også, og så klarer du samtidig en af hverdagens tilbagevendende opgaver. BOOST: Bær det rene tøj til hver person i husstanden i én bunke ad gangen fra vaskerum/bryggers. På den måde får du ekstra motion – evt. på trappen – og letter samtidig sorteringen af tøjet.

3) Rede sengen – 260 kcal/time. Indrømmet, du skal enten bo i en meget stor husstand eller arbejde på et hotel for at kunne rede senge i en hel time, men 15 min. forbrænder stadig 65 kcal – svarende til en rask gåtur på 1,5 km. BOOST: Snup alle senge i husstanden nu, hvor du er i gang.

4) Gå en tur – 185 kcal/time. Få frisk luft i lungerne og luft hunden samtidig, hvis du har sådan en. BOOST: Skru tempoet lidt op, og forbrændingen vil følge med.

5) Gå en tur i rask tempo – 360 kcal/time. Tag lange, hurtige skridt og få armene lidt med. Du må gerne kunne mærke pulsen stige allerede efter få minutter. BOOST: Gå med vilje hjemmefra lidt for sent, så du er tvunget til at holde tempoet, hvis du skal nå frem til tiden.

6) Cykle en tur i roligt tempo – 300 kcal/time. Tril af sted helt uden lycra og hårdtpumpede racerdæk, fx sammen med familien i roligt tempo, og fyr alligevel overraskende mange kalorier af. BOOST: Træd igennem op ad bakkerne undervejs, så benmusklerne syrer kortvarigt til.

7) Rengøring – 240 kcal/time. Det er de færreste, der glæder sig til rengøringen, men som en trøst, så forbrænder du ekstra kalorier, når du er i gang. BOOST: Koncentrer dig om at lave lunges og knæbøjninger med god teknik, når du alligevel skal bukke dig ned undervejs. Du får ekstra bentræning og skåner samtidig ryggen.

8) Malerarbejde – 383 kcal/time. Med mindre du er ekstremt vægelsindet i forhold din favoritfarve på væggene, så er det ikke en hverdagsopgave, men når det skal være, så er det værd at huske på de mange kalorier, der bliver forbrændt imens. BOOST: Det kræver flere kræfter at arbejde med en rulle frem for en pensel, og hvis du tilmed snupper lofterne, så er der garanti for en hård omgang skuldertræning oveni.

9) Opvask – 171 kcal/time. Du har måske en opvaskemaskine, der klarer det meste, men i så fald misser du den forbrænding, der ligger og venter sammen med opvaskebørsten. BOOST: Lav stående calf raises, hvor du vipper op på forfoden, mens du er i gang med opvaskemiddel, porcelæn og glas.

10) Vaske bil – 343 kcal/time. Grib svamp og sæbevand, og spar en masse penge, mens du samtidig forbrænder en solid portion kalorier. Ren win-win. BOOST:Lav squats med korrekt teknik, når den nederste del af bilen skal rengøres og få trænet lår, baller og core i farten.

11) Lege med børnene – 231 kcal/time. Snup en omgang fangeleg med familiens mindste og sig samtidig farvel til en masse kalorier. BOOST: Stop ikke efter 15-20 minutters sjov med ungerne, men kør på med forskellige lege en hel eftermiddag.

12) Se en gyserfilm – 184 kcal/time. Du kan faktisk forbrænde ekstra kalorier i biografens bløde sæder, men det kræver en adrenalinfremkaldende gyserfilm. Det er dog ikke nok til, at kompensere for en spand popcorn. BOOST: Tja, hvad med at læne sig tilbage og snuppe to hårrejsende gysere i streg.

13) Dyrke sex – 50-100 kcal/time. Det er (forhåbentlig) mere en hverdagsaktivitet end en hverdagsopgave, men det gør det jo bestemt ikke til en mindre attraktiv måde at forbrænde ekstra kalorier. BOOST: Skift stilling ofte og få aktiveret flere muskler imens.

14) Sove – 71 kcal/time. Den her er nem, og så kan de fleste snuppe mange timer ad gangen. BOOST: Sluk vækkeuret, når det ringer, og sov videre med god samvittighed...

kilde: goodtoknow

Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen?

Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag.>Prøv I FORM Kostdagbog i 5 dage gratis

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: