© Colourbox

Grovpasta

Derfor virker detUndersøgelser tyder på, at forbrændingen løftes, når maden har en fast konsistens. Årsagen er, dels at selve tyggearbejdet intensiveres, dels at den svært fordøjelige mad skal bearbejdes mere i mave-tarm-regionen end blød eller flydende kost. Især grov, fiberrig kost som fx grovpasta, der rummer 3-4 gange så mange kostfibre som den hvide variant, gavner forbrændingen. Det skyldes, at fordøjelsessystemet bliver sat på overarbejde, når den fiberrige mad skal fordøjes. Så meget skal der til

26. august 2011

Derfor virker det

Undersøgelser tyder på, at forbrændingen løftes, når maden har en fast konsistens. Årsagen er, dels at selve tyggearbejdet intensiveres, dels at den svært fordøjelige mad skal bearbejdes mere i mave-tarm-regionen end blød eller flydende kost.

Især grov, fiberrig kost som fx grovpasta, der rummer 3-4 gange så mange kostfibre som den hvide variant, gavner forbrændingen. Det skyldes, at fordøjelsessystemet bliver sat på overarbejde, når den fiberrige mad skal fordøjes.

Så meget skal der til

Der ryger en del kalorier i fordøjelsesprocessen. Effekten ligger omkring 50 ekstra forbrændte kcal, hvis du øger fibermængden fra 20 til 35 gram dagligt.

Gode alternativer

Du skal generelt gå efter de groveste varianter. Det er fx fuldkornsbaserede sager som et groft rugbrød og brune ris, men det kan også være grove grønsager som rødkål, ærter og broccoli, der alle er gode alternativer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: