Hvordan øger jeg min forbrænding?

For at tabe mig er jeg gået i gang med at løbe, men I skriver også, at løbeturene ikke må blive en sovepude, så man faktisk tager på. Hvad mener I?

Det, vi mener, er, at du ikke må tro, at kiloene automatisk vil rasle af dig på rekordtid, fordi du løber 2-3 gange om ugen. Selvfølgelig forbrænder du en masse kalorier under løb, men forskning har vist, at mange begyndere faktisk ender med at forbrænde færre kalorier om ugen, fordi de er mere tilbøjelige til at sætte sig i sofaen efter træning.

Derved kommer de til at mangle kalorieforbrændingen fra mindre anstrengende aktiviteter, der også – set over en hel uge – kan bidrage betydeligt til vægttabet. Med andre ord: Løbeturene må ikke være ugens eneste form for fysisk aktivitet. Se i boksen til højre, hvor meget de små aktiviteter kan bidrage med. Til sammenligning vil en mand på 80 kg cirka forbrænde 335 kalorier under en halv times løb.

Hvor meget forbrænder du, når du træner? Test din kalorieforbrænding her.

Forbrænding

    • Snup trapperne i stedet for elevatoren. Ca. 1 kalorie pr. trin.
    • Gå en aftentur. 1.000 skridt forbrænder ca. 40 kalorier.
    • Cykl på arbejde. En halv times cykelpendling forbrænder ca. 230 kalorier.
    • Slå græs, og lug ud. En halv times havearbejde forbrænder ca. 160 kalorier.
    • Vask bilen, og du vil forbrænde ca. 100kalorier.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: