Kaffe

Derfor virker detKaffe indeholder en del koffein, der kan påvirke kroppens forbrænding. Det er både kalorieforbruget, der gavnes, og i høj grad også selve kroppens forbrændingsmønster, der påvirkes, når du drikker en kop kaffe. Det sker dels ved at øge stofskiftet og dels ved at øge fedtforbrændingens andel af den totale energiomsætning.

11. august 2011

Derfor virker det

Kaffe indeholder en del koffein, der kan påvirke kroppens kalorieforbrænding. Det er både kalorieforbruget, der gavnes, og i høj grad også selve kroppens forbrændingsmønster, der påvirkes, når du drikker en kop kaffe. Det sker dels ved at øge stofskiftet og dels ved at øge fedtforbrændingens andel af den totale energiomsætning.

I et mindre forsøg fandt forskerne, at hvilestofskiftet efter indtag af 150 ml meget stærk kaffe (200 mg koffein) steg med gennemsnitligt 7 procent over en periode på 3 timer. Ud over at forbrænde kalorier bruger du samtidig også mere af den energi, der har hobet sig op i fedtdepoterne i din krop.

Så meget skal der til

Indtager du større mængder koffein gennem længere tid, vil effekten dog forsvinde, fordi kroppen vænner sig til stoffet. Derfor får du mest ud af at veksle mellem perioder, hvor du drikker 4-6 kopper kaffe om dagen, og perioder, hvor du helt undlader at drikke kaffe i løbet af dagen.

Gode alternativer

Kaffes effekt er knyttet til koffeinen. Derfor får du samme effekt af andre koffeinholdige drikke som fx cola og Red Bull. Der er dog stor forskel på koffeinindholdet i de forskellige drikke, du kan købe. Derfor er det også forskelligt, hvor meget der skal til for at opnå den ønskede effekt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: