Tun

Derfor virker detSmækker du en dåse tun i salaten, eller spiser du en god tunbøf, så fremmer du stofskiftet på en særdeles effektiv måde. Det skyldes, at det især er fordøjelsen af protein, der er energikrævende for din krop i forhold til kulhydrat og fedt, og da tun er rig på protein, er det et oplagt valg, når du vil øge forbrændingen. Så meget skal der til

26. august 2011

Derfor virker det

Smækker du en dåse tun i salaten, eller spiser du en god tunbøf, så fremmer du stofskiftet på en særdeles effektiv måde. Det skyldes, at det især er fordøjelsen af protein, der er energikrævende for din krop i forhold til kulhydrat og fedt, og da tun er rig på protein, er det et oplagt valg, når du vil øge forbrændingen.

Så meget skal der til

Hvert gram protein tæller, men i de fleste succesfulde slankeforsøg ser man gavn af at løfte proteinernes energimæssige bidrag til kosten fra 12-15 til 25-30 procent. Den opjustering vil resultere i en forbrændingsstigning på cirka 60 kcal i døgnet.

Gode alternativer

Kød, ost, mælkeprodukter, æg og fisk er fremragende proteinkilder, hvis du ønsker at tabe dig. Undersøgelser har vist, at proteinrig kost baseret på animalske kilder øger døgnstofskiftet mere end kost med samme proteinmængde i form af plantebaseret protein.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: