© Istock

Kan jeg komme mit mavefedt til livs?

Jeg kan ikke længere ignorere min stadig større mave. Hvorfor samler fedtet sig lige der? Og hvad kan jeg gøre?

Desværre har fedtet en kedelig tendens til at sætte sig lige midt på maven. Ofte skyldes det disse fem faktorer: for mange kulhydrater, for meget alkohol, forkerte fedtstoffer, for meget stress og for lidt træning. Det gode er, at sætter du ind på disse punkter, vil kiloene rasle af maven.

Fem indsatsområder mod mavefedt

  • 1. For mange kulhydraterKulhydrater fra slik, kager, sodavand og andre søde sager får blodsukkeret til at stryge i vejret.
  • 2. For meget alkoholØl, vin og spiritus er rigtig skidt for maven. Dels er det meget kalorierigt, og dels er alkohol et giftstof, som øger kroppens produktion af stresshormonet kortisol.
  • 3. Forkerte fedtstofferFor meget mættet fedt fra kød, pålæg og mejeriprodukter er skidt, fordi det er fuld af kalorier og sætter sig specifikt på maven.
  • 4. For meget stressFlere undersøgelser dokumenterer en klar sammenhæng mellem stress og mavefedt. Det bunder i, at stress øger niveauet af stresshormoner i kroppen.
  • 5. For lidt træningDet er svært at holde fedtet fra livet, hvis du ikke træner og udnytter muligheden for at forbrænde ekstra kalorier.

Vejer du for meget? Med vores BMI beregner kan du nemt og hurtigt teste, om du vejer for meget.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: