© iStockphoto

Mad der giver topmave

Spis fødevarer, der holder topmaven væk og undgå dem, der er mavefedende.

9. maj 2016 af I FORM

Mens der er mad, du kan spise masser af, uden at det giver topmave, er der også mad, der går direkte efter at sætte sig som denne lille delle.

Derfor er der rigtig god fornuft i at holde igen med disse mavefedende fødevarer – det drejer sig især om:

Hvidt brød, hvide ris og nudler

Hurtige kulhydrater har en tendens til at sætte sig på maven, fordi de får blodsukkeret til at stige over kort tid.

Man mistænker dem også for at stimulere fedtcellerne til at holde på fedtet, så erstat gerne nogle af kulhydraterne med grønsager.

Vælg også gerne grove varianter som fuldkornsbrød og brune ris. De optages ikke nævneværdigt langsommere, men er en del sundere.

Bagte kartofler

De er svære at blive kloge på, kartoflerne. De mætter så godt, at de holder sulten i skak i mange timer og dermed hjælper dig med at tabe dig på alle dine ømme punkter.

Men fedtet på maven er en undtagelse, for her ser det ud til, at kartoflerne tværtimod holder fast på fedtet på samme måde som hvidt brød. I hvert fald når de er lune, for undersøgelser viser, at kolde kartofler faktisk kan hjælpe med at få fedtet til at slippe.

Så når målet er at komme mavefedtet til livs, er det en god idé at kvitte de lune kartofler og erstatte dem med grønsager, brune ris eller fuldkornspasta.

Sukker

Vingummi, bolsjer og sodavand indeholder meget sukker, som har det med at ende på maven.

Også det skjulte sukker i fx færdiglavede retter, ketchup, brød, pålæg, cornflakes og marinerede sild sender dit blodsukker til skyerne, og det gør det sværere for fedtcellerne at slippe fedtet

Øl, vin og spiritus

Et glas vin i ny og næ betyder ikke noget for dit samlede kalorieregnskab, men bliver glasset til hele flasker og øllen til en hel ramme hver måned, så begynder genstandene at spærre vejen for din flade mave. Fx indeholder en øl 120 kalorier, mens et glas rødvin koster dig 105 kalorier.

Sådan kommer du topmaven til livs

Skær ned på sukkeret, de lune kartofler, slikket og det hvide brød, så dellen mister sine vigtigste næringskilder. I stedet er der madvarer, du med fordel kan spise masser af, fordi de hjælper med at få mavefedtet til at slippe.

Spis mavefedtet væk

Enkeltumættede fedtsyrer Fx fra nødder, avocado og oliven. En spansk undersøgelse viser, at de gør det lettere at smide mavefedt.

Fede fisk

Indeholder omega-3fedtsyrer, D-vitamin og jod, som stimulerer kroppen til at nedbryde fedtet i fedtcellerne på maven.

Mælk, ost og æg

Indeholder D-vitamin, som hjælper med til at frigøre og forbrænde mavefedtet.

Frugt og grønt

Jo mere frugt og grønt du spiser, jo slankere er du omkring taljen, viser undersøgelser.

Magert kød

Proteinet i kød virker på tre måder: De løsner mavefedtet, skruer op for forbrændingen og mætter rigtig godt.

rel="nofollow">Har din træningstaske aftjent sin værnepligt? Få en lækker kvalitetstaske fra Salomon sammen med Aktiv Træning til en MEGET nedsat pris.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: