På dette tidspunkt skal du træne, hvis du gerne vil tabe dig

Et studie indikerer, at det har altafgørende betydning, på hvilket tidspunkt du træner, når du ønsker at tabe dig.

15. august 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Træning er ikke bare træning, i hvert fald ikke, hvis man ønsker at opnå et vægttab. Udover, at nogle sportsgrene er bedre til at sætte et vægttab i gang, så viser et studie, at det også har afgørende betydning på hvilket tidspunkt, du lægger din træning.

Studiet

Det belgiske studie involverede 28 sunde og unge mænd. Mændene fik over en seks ugers periode sat deres kalorieindtag op med 30 procent per dag, og indtog hver dag 50 procent mere fedt, end de tidligere havde gjort.

Den ene halvdel af mændene dyrkede ikke nogen videre form for motion. Den anden halvdel gennemgik hård træning hver dag. Halvdelen af disse gjorde dette inden de indtog deres morgenmad, og den anden halvdel trænede først efter morgenmåltidet.

Studiet viste, ikke overraskende, at de, der ikke trænede, men blot indtog flere kalorier, tog lige under 3 kilo på. Den gruppe, der indtog morgenmåltidet inden træning tog også på - dog kun halvt så meget som den førnævnte gruppe.

Den sidste gruppe, de der trænede inden morgenmaden, tog ikke på. De havde derved kunne indtage ekstra kalorier, og dyrke den samme mængde motion som andre - bare uden at tage på.

Studiet var lille, og mændene unge, men studiet indikerer, at der er en en fordel i at træne efter ikke at have spist i mange timer. Man mener, at dette er tilfældet, fordi kroppen sætter gang i en længerevarende fedtforbrænding, hvis man har gennemført sin træning på tom mave. Dette skal nu undersøges nærmere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: