Mand, der sover
© iStock

Så meget søvn skal du have, hvis du vil tabe dig

Det er faktisk lige så rart, som det lyder.

6. januar 2017 af Anna Sjøstrøm

Der er utvivlsomt en hel del ting, du kan foretage dig, hvis du gerne vil tabe de ekstra kilo på sidebenene. Én af de lettere ting er at sørge for at sove nok. Og det er faktisk, hvad ny forskning fra King’s College London viser som værende afgørende for et succesfuldt vægttab.

Undgå fast food og tomme kalorier

Forskningsresultatet, der baserer sig på analyser af 28 andre studier, har vist, at folk, der i gennemsnit sov 3-5,5 timer om natten indtog 385 ekstra kalorier i løbet af den efterfølgende dag, sammenlignet med folk der sov 7-12 timer om natten. 

Derudover viste analysen også, at de personer, der sov færre timer i døgnet, havde en større tilbøjelighed til at indtage tomme kalorier og fedt fra eksempelvis chips og fast food.

Kroppen mangler energi

Når man er i søvnunderskud, skaber kroppen mere af det sult-fremkaldende hormon grehlin og samtidig mindre af det tilfredshedsfølende hormon leptin, hvorfor man er tilbøjelig til at spise mere. 

Kroppen opfordrer en til at spise mere, fordi den fornemmer, at man mangler energi, hvilket jo i og for sig er korrekt. Faktisk kan du også skyde skylden på manglende søvn, hvis du finder dig selv nede hos det lokale pizzeria lidt for ofte. Søvnunderskud kan nemlig gøre en mere tilbøjelig til at vælge junk food, fordi vi forbinder det med mad, der gør os glade.

Så hvis du vil gøre det lettere for dig at tabe de ekstra kilo, skal du nok sigte efter 7-9 timers sammenhængende søvn hver nat. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: