Skru ned for energitætheden

Et vigtigt begreb, når du skal tabe dig, er energitæthed.

12. august 2010

Begrebet dækker over, hvor mange kalorier der er i en given madvare pr. gram. Rent fedt er et af de mest energitætte stoffer. En teskefuld olie indeholder ca. 45 kcal. Kulhydrat fx i form af sukker er kun halvt så energitæt Og rummer omkring 21 kcal pr. teskefuld. Og tager du en teskefuld revet gulerod, så styrtdykker kalorieindholdet til under 2 kcal.

Er målet at være så mæt som muligt ved det lavest mulige kalorieindtag, skal kosten have så lav energitæthed som muligt. Du kan let vurdere madvares energitæthed ved at kigge på varedeklarationen og sammenligne kalorieindholdet pr. 100 gram. Jo lavere kalorieindholdet er, jo lavere er kalorietætheden. Madvarer med højt vandindhold er mindst energitætte og mætter længere end tørre fødevarer. Du sikrer dig en lav energitæthed og et højt vandindhold på følgende måde:

  • Snack grønt mellem måltiderne. Vandindeholdet er 80-95 procent i frugt og grønt, og de mætter langt bedre end tørre snacks.

  • Spis kogte kartofler til aftensmad. De indeholder mere vand og mætter lagt bedre end pasta, ris, hvidt brød og kartoffelmos.

  • Drik et par store glas vand til alle dine måltider. Det fremmer mætheden markant.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: