© Colourbox

Skru op for smagsnuancerne

Madens smag har afgørende betydning for mætheden.

12. august 2010

Rigtig mæthed opnås først, når et måltid har dækket de 5 smagstyper: sur, sød, salt, bittert og umami. Sidstnævnte er smagen af protein, som du opnår ved at spise kød eller fisk til maden. Årsagen til, at smag mætter, er det, man kalder sensory-specific satiety. Det betyder, at vi under et måltid bliver mere og mere trætte af en given smag og til sidst ikke orker at spise mere af den. Har vi kun dækket et par af smagsretningerne, vil mætheden ikke være ægte, for vi har stadig behov for de andre smagsindtryk.

Har du allerede spist rigelig mad med nogle få smagsnuancer, er der ikke plads til de øvrige, uden at kaloriebudgettet sprænges. Derfor gælder det om at tilberede et måltid, der dækker de 5 grundsmage. Hent evt. smagsindtrykkene fra flere retter, fx en kop bitter kaffe og et stykke sød chokolade efter måltidet.

  • Surt: citron, lime, eddike, vin og syrnede mælkeprodukter.

  • Sødt: honning, juice, frugt og gulerødder.

  • Salt: soja, ansjoser, parmesan og kapers.

  • Bittert: kaffe, salat, spidskommen, korianderfrø og øl.

  • Umami: kød, fisk, æg, mælk, ost og svampe.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: