© Colourbox

Hvad er en LCHF kur?

Glem alt om fedtforskrækkelse! På en LCHF kur skal du skære ned på kulhydraterne, men til gengæld må du spise mere fedt.

14. november 2014 af Martin Kreutzer

LCHF står for low carb high fat, og her gælder det altså om at skrue voldsomt ned for kulhydraterne og op for fedtet. Du behøver ikke at tælle kalorier og må spise, når du er sulten.

LCHf: Det må du spise:

  • Naturligt fedt som smør, olivenolie og kokosolie.

  • Kød (oksekød, svinekød, vildt, kylling). Vælg gerne fede udskæringer, og spis også fedtkanten på bøffen.

  • Fisk.

  • Æg.

  • Grønsager – helst dem, der vokser over jorden. Dvs. alle former for kål, spinat, agurk, avocado, peberfrugter, tomater, svampe og mange flere. Rodfrugter skal man helst gå uden om, da de er rigere på kulhydrater og stivelse end andre grønsager.

  • Fede mælkeprodukter som piskefløde, cremefraiche (38 %) og fede oste. Hold igen med almindelige mælketyper, da de indeholder meget mælkesukker.

  • Nødder og bær i begrænsede mængder.

LCHF: Det skal du undgå:

  • Kornprodukter som brød, ris, pasta og havregryn. Det gælder også de grove varianter – i LCHF-tankegangen er fuldkorn ikke godt, men blot mindre dårligt end det hvide brød.

  • Sukker (slik, kager, morgenmads-produkter, sodavand, is m.m.).

  • Alkohol.

  • Margarine, transfedt og olier med højt omega 6-indhold – fx solsikke-, majs- og vindruekerneolie.

  • Frugt. Nogle – mindre strikse – LCHF-varianter tillader en smule frugt i kosten, men på grund af det høje indhold af frugtsukker skal det begrænses til et minimum.

  • Kunstige sødemidler og light-produkter.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: