© iStockphoto

Hvad er kalorie-kuren?

Kalorietælling lyder måske en smule besværligt. Men til gengæld for arbejdet får du en kur med garanti for vægttab, hvis du holder dig inden for rammerne.

15. december 2014

Slankekure dikterer ofte, at du skal lægge din kost helt om og spise på en bestemt måde. Sådan er det ikke med kaloriekuren. Her er der ingen ”forbudte” fødevarer, og princippet er meget simpelt: Det handler helt enkelt om at holde hus med, hvor mange kalorier du indtager og forbrænder.

Der findes en række apps, man kan bruge til formålet. Du taster allerførst dine personlige data ind, og får en beregning af dit daglige kaloriebehov. Antallet af kalorier, du skal holde dig inden for, påvirkes desuden af: 1) Dit aktivitetsniveau: Ved at indtaste, hvor meget du har forbrændt ved træning, bliver dagens kalorietal korrigeret for denne indsats. 2) Dit slankemål: For at tabe et halvt kilo om ugen skal du dagligt ligge 500 kalorier under balanceniveauet. Er ambitionen helt oppe på et kilogram om ugen, skal underskuddet ligge på 1.000 kalorier pr. dag.

Det lyder besværligt! Det kan måske virke en smule bøvlet, at skulle taste ind, hver gang du spiser og træner, men det vænner de fleste sig hurtigt til. Sørg for at indtaste løbende hen over dagen, da det er umuligt at huske hvad og hvor meget der blev spist, når dagen er omme.

Jo mere nøjagtig du er i dine indtastninger, jo større sikkerhed er der for at du taber dig. Benyt gerne et pulsur, der kan estimere dit kalorieforbrug, under træning. Eller anvend appen Endomondo til at tracke din motion. Vej desuden maden du spiser, hvis du er i tvivl om mængden.

Er det sundt? Hvor sund, kaloriekuren er, afhænger helt af, hvordan du griber den an. Du kan spise hamrende usunde fødevarer, så længe du bare holder dig under kaloriegrænsen, og det er selvfølgelig ikke nogen god idé. Bestræber du dig derimod på at spise sundt inden for den legitime kaloriemængde og opbygge gode motionsvaner, så kan kuren absolut være et sundhedsmæssigt plus.

En fordel er, at du bliver meget bevidst om, hvad der er passende mængder, og hvad konsekvenserne af at snacke en masse uden for måltiderne er. For at kuren bliver så sund og trivselsskabende som muligt er der et par gode retningslinjer at følge:

  • Spis mindst et par hundrede gram grønsager til frokost og aften. Favoriser grove grønsager, som broccoli, blomkål, ærter og spidskål.

  • Høst mæthed gennem magre proteinbomber, som skyr, kalkun og kylling, magert oksekød, fisk og skaldyr.

  • Spis fuldkorn, når du spiser korn, så du får flest mulige mættende kostfibre.

  • Skær primært i de tomme kalorier fra slik, sodavand, chips m.m.

  • Motioner en masse, men varieret. Lange gåture, fyrige intervaller, tung styrketræning m.m. kan sammensættes til et udfordrende ugeprogram.

Ekspertens vurdering af kalorie-kuren

Kost- og slankeekspert Martin Kreutzer om kaloriekuren: Kalorietælling fungerer godt for personer, der har tendens til at spise for meget – hvad enten det er ved måltiderne eller ind imellem dagens hovedmåltider. Ved at holde regnskab med, hvad man spiser, bliver det meget synligt, hvor kaloriefælderne gemmer sig henne. Fordelene er helt klart, at kuren effektivt styrer indtaget af kalorier, så det ligger under forbruget. Dermed er der vægttabsgaranti, hvis man overholder rammerne.

Det er også en kur, der passer de mennesker, der reelt ikke gider lægge kosten synderligt om, men simpelthen bare vil tabe sig ved at spise mindre. Når det gælder motion, fremgår det meget synligt, hvor meget der kan hentes på den konto, og det kan øge motivationen til at være fysisk aktiv. En faldgrube er, at man reelt både kan fristes til at træne sig selv i sænk og/eller spise usundt. I og med at kalorierne som udgangspunkt ikke vægtes i deres kvalitet, kan man derfor ernære sig ved junkfood, så længe indtaget holdes nede.

Vil du tælle kalorier? Så prøv Kostdagbogen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: