Kun 1 tallerkenfuld mad pr. måltid

Mange mænd spiser fornuftigt, men bare alt for meget.

9. december 2010

Og det er som regel kun vanens magt, der får os til at tage 2 eller 3 gange af maden. Medmindre du træner enormt meget eller har kolossalt hårdt fysisk arbejde, vil alt over én portion være for meget. Hvad er så en portion mad?

Et typisk hovedmåltid til en mand, der ønsker at tabe sig, ser sådan ud:

Morgenmad 50-70 gram havregryn, 2-3 dl minimælk og 1 håndfuld rosiner.

Frokost 1,5-2 skiver rugbrød med 40-50 gram fiskepålæg og 30 gram magert kødpålæg + 2-300 gram grønsager.

Aftensmad 125-175 gram magert kød/fisk/fjerkræ, 150-200 gram kogt ris/pasta eller 250 gram kogte kartofler, 250-350 gram grønsager + 1-2 teskefulde olie eller en tilsvarende mængde andet sundt fedt.

Sådan gør du:

Prøv at veje dine portioner. Rammer du anbefalingen? Sandsynligvis ikke. De fleste mænd spiser alt for meget brød, ris, pasta og kartofler. Prøv at spise flere grove grønsager i stedet for – fx gulerødder, broccoli, kål, bønner og ærter, som alle mætter bedre.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: