Planlæg dine måltider
© iStock

Planlæg dine måltider og tab dig

Nyt studie viser, at minifaste kan give en stor slankeeffekt! Det hele handler om at time sine måltider rigtigt. Vi giver dig den komplette guide til periodisk faste her.

6. februar 2017 af Aktiv Træning

Læg alle dagens måltider inden for et relativt kort tidsvindue, og hold dig så fastende resten af døgnet. Den strategi kan være effektiv i forbindelse med et vægttab.

Ifølge forskerne bag et nyt studie fra USA er det nemlig ikke kun, hvad og hvor meget du spiser, der har betydning for vægten. Hvornår du spiser dine måltider spiller også ind.

Forskerne satte 11 overvægtige mænd og kvinder til at time deres måltider på to forskellige måder. Først skulle de i 4 dage kun spise mellem kl. 8 om morgenen og kl. 14 om eftermiddagen. Dernæst skulle de i 4 dage spise mellem kl. 8 og 20, som er det normale for amerikanere.

Deltagerne indtog nøjagtig det samme antal kalorier hver dag under hele forsøget, uanset hvilken af de to spisestrategier de fulgte.

Det viste sig, at mini­faste-strategien øgede deltagernes fedtforbrænding i flere timer om natten, og at deres appetit om dagen var mindre svingende. Samtidig forbedredes deres såkaldte metaboliske fleksibilitet, der er kroppens evne til at skifte mellem fedtforbrænding og kulhydratforbrænding.

Diverse fastekure har været populære de senere år. Den såkaldte 16:8-kur minder om det, man har undersøgt i det nye studie. Den går kort fortalt ud på, at man må spise i 8 sammenhængende timer om dagen og derfra skal faste de øvrige 16 timer.

Kaster man sig over en kur med periodisk faste, bør træningen planlægges, så hård træning ikke efterfølges af en lang fasteperiode.

3 sundhedsfordele ved faste:

En del forskning peger på, at lejlighedsvis faste har sunde effekter.

  • Insulinfølsomheden forbedres, så kroppens celler bedre kan optage sukkeret fra vores mad og omsætte det til energi. Det er afgørende for regulering af blodsukkeret og dermed et vigtigt værn mod sukkersyge.
  • Din hjerne bliver skarpere. Efter kort tids faste kan der måles øget hjernekapacitet. Teorien er, at vi gennem evolutionen har udviklet en evne til at tænke skarpere i perioder med sult.
  • Studier har vist, at lejlighedsvis faste kan booste immunforsvaret, ligesom det er sat i forbindelse med øget levetid og en nedsat risiko for kræft.


 Kilde: Obesity Society 

LÆS OGSÅ: Hvad er dukan kuren?

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: