Spis kalcium og tab dig

Kalcium binder fedt, og det kan hjælpe dig til at holde vægten nede.

Tidligere forsøg har vist, at personer, der spiser en kalciumrig kost, er slankere end de personer, der får mindre kalcium fra maden.

En af de primære forklaringer er, at kalciummet binder fedt i tarmen, så det ikke optages i kroppen. I en undersøgelse studerede forskere, hvor meget det gav at spise henholdsvis kalciumrigt og -fattigt i 7 dage.

Forskerne fandt, at spiser man 2.200 mg kalcium fra magre mejeriprodukter, fordobler man fedttabet i forhold til, hvis man kun spiser 700 mg kalcium.

Alt andet lige viser undersøgelsen, at man årligt kan spare sig selv for 2 kg, hvis man sørger for at få godt med kalcium.

5 relativt magre kalciumkilder: Parmesanost 32+: 1.180 mg kalcium. Danbo-ost 20+: 705 mg kalcium. Rygeost 5+: 280 mg kalcium. Minimælk: 124 mg kalcium. Skummetmælksyoghurt: 118 mg kalcium. (Næringsindhold pr. 100 gram).

Source #International Journal of Obesity

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: