© Scanpix

Spis mere protein

Råd 4: Spis mere protein

Hvad går det ud på Begynd at spise mere kød, fisk og fjerkræ.

Hvad giver det dig Undersøgelser viser, at protein – pr. kalorie – mætter bedre end noget andet. Spiser du mere protein, bliver du med andre ord mæt uden at indtage store mængder kalorieholdig mad. En anden væsentlig ting ved proteinerne er, at de er svære at omsætte i kroppen. Det resulterer i, at omkring ¼ af deres kalorier bruges under fordøjelsesprocessen. Du behøver derfor kun at træne 75 kalorier væk for at komme 100 proteinkalorier til livs. Resten forbruges af kroppen. Spiser du kulhydrat og fedt, skal du selv træne henholdsvis 95 og 99 ud af 100 kalorier væk.

Hvordan gør du Sørg for, at der er mere kød, fisk og fjerkræ på din aftensmadstallerken end før. Spiser du rugbrød til frokost, så læg mere kødpålæg på – jo mere pålæg og jo mindre brød, desto bedre. Udskift også fx A38 eller yoghurt med skyr, der indeholder 3 gange så meget protein. Fravælg fede oste – en mager ost giver dig mere protein.

Bonustip Store mængder salt, røg og andre konserveringsmidler gør industrielt fremstillet kødpålæg til en dårlig investering. Lav hellere dit eget pålæg af en rest kød fra aftensmaden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: