Spis tidligt og tab dig

Timingen betyder alt. Også når det gælder dine måltider, viser et forsøg.

8. november 2016 af Jesper U. Larsen

Læg alle dagens måltider mellem kl. 8 om morgenen og kl. 14 om eftermiddagen, og hold dig så fastende indtil næste morgen. Den strategi kan være vejen til et vægttab – også selvom du ikke skærer ned på dit daglige indtag af kalorier.

Ifølge forskerne bag et nyt studie er det nemlig ikke kun, hvad og hvor meget du spiser, der har betydning for din vægt, men også hvornår på dagen du spiser.

Bedre fedtforbrænding

Forskerne satte 11 overvægtige mænd og kvinder til at time deres måltider på to forskellige måder. Først skulle de i 4 dage kun spise mellem kl. 8 og 14. Dernæst skulle de i 4 dage spise mellem kl. 8 og 20, som er det normale for amerikanere.

Deltagerne indtog nøjagtig det samme antal kalorier hver dag under hele forsøget.

Det viste sig, at mini-faste-strategien øgede deltagernes fedtforbrænding i flere timer om natten, og at deres appetit om dagen var mindre svingende. Samtidig forbedredes deres såkaldte metabolske fleksibilitet, der er kroppens evne til at skifte mellem fedtforbrænding og kulhydratforbrænding.

Træning skal times

”At spise inden for et meget kortere tidsvindue, end mennesker typisk er vant til, kan måske hjælpe til et vægttab”, siger forskningsleder Courtney Peterson.

Kaster man sig over metoden, bør træningen dog også times, så den ikke efterfølges af en lang fasteperiode, som går ud over musklernes restitution og immunforsvarets styrke.

Source #Obesity Society

Vejer du for meget? Med vores BMI beregner kan du nemt og hurtigt teste, om du vejer for meget.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: