© Istock

Styr uden om julens værste kaloriefælder

Går du til julefristelserne med omtanke, er der rigtig mange kalorier at spare.

14. november 2011 af Jacob Teilmann

Æbleskiver Lune æbleskiver er en populær spise i december – og ofte serveres mange ad gangen. En æbleskive indeholder ca. 100 kalorier (kcal) og består kun af fedt, mel og sukker. Tit bliver de dyppet i endnu mere sukker i form af flormelis og syltetøj.

Konfekt Konfekt er indbegrebet af tomme kalorier: Det indeholder en masse fedt og sukker, men stor set ingen vitaminer, mineraler og fibre. Bare 5 små stykker konfekt indeholder ca. 115 kalorier. Snup i stedet nogle nødder og lidt tørret frugt.

Småkager Hold igen med julens småkager. De fylder ikke meget og mætter ikke spor, men er meget energitætte. 3-4 småkager indeholder ca. 100 kalorier, så beslut dig gerne på forhånd for, hvor mange du må få.

Sovsen En ande- eller flæskestegssovs lavet på 38-procents-fløde og fedt fra stegen er en ren kaloriebombe. Bare 1 dl sovs indeholder 80-100 kalorier, så der er meget at hente ved at begrænse forbruget i julen. Lav evt. selv en sauce baseret på indkogt saft fra kødet samt fond.

Brunede kartofler Kartofler er i sig selv en sund fødevare. Men de bliver knap så sunde, når de er langtidsstegt i en blanding af smør og sukker. En portion (200 g) brunede kartofler indeholder ca. 270 kalorier. Til sammenligning indeholder samme portion almindelige kartofler kun 160 kcal.

Andesteg Du er vant til, at kylling, kalkun og andet fjerkræ er sundt, fordi det bugner af protein og er fedtfattigt. Når december melder sig, skal du dog passe på, for andestegen med skind er langt federe end fx kylling med skind. 1 portion (125 g) and med skind indeholder ca. 500 kalorier. Nyd den gode smag af and, men pil skindet fra.

Fiskefilet med remoulade Fisk er som udgangspunkt sundt, men når fileten er paneret og stegt i smør, taber den point på sundhedskontoen, fordi raspen suger meget fedt til sig. En skive rugbrød med smør, fiskefilet og remoulade giver dig 450 kalorier. En skive rugbrød med marineret sild er et meget sundere valg.

Ostebordet Ost er generelt en god kilde til kalk og protein, men det er sjældent de fedtfattige oste, der pryder julebordet. Fx indeholder 4 skiver brie ca. 180 kalorier, så hold igen.

Alkohol Snaps, juleøl, gløgg og vin spiller en central rolle i julemåneden. Men mange glemmer, at alkohol indeholder mange kalorier. En stor fadøl giver dig fx 190 kalorier. Alkohol svækker desuden kroppen, så træning dagen efter kan virke uoverskuelig. Skal du til et julearrangement med alkohol, kan du forebygge de værste tømmermænd ved at skære ned på alkohol – og huske at drikke et glas vand pr. genstand, du får indenbords.

Risalamande Den klassiske juledessert er en særdeles fed og sukkerholdig omgang. Når der bliver hældt kirsebærsovs over, indeholder en portion ca. 300 kalorier. Nøjes med en lille klat, eller lok familien med på en julerevolution med en sundere dessert.

Så få kalorier skal kroppen bruge

En mands energibehov svinger en del afhængigt af vægt, træningsmængde og anden fysisk aktivitet. Men bare for at give dig noget at pejle efter i december kan en mand på 78 kg fint klare sig med så få kalorier: Job: Kontorarbejde.Fritid: Dyrker ikke sport.Kalorier (kcal): 2.300.Job: Kontorarbejde.Fritid: Dyrker sport 3-5 gange om ugen.Kalorier (kcal): 2.750.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: