Tab hurtigt 5 kg
Tab dig hurtigt

Tab dig hurtigt med de bedste råd til et lynhurtigt vægttab 

Tab dig hurtigt – sådan

Det kan være svært at holde motivationen til et vægttab oppe, hvis man ikke ser nogle resultater. Vi har samlet de bedste råd til, hvordan man taber sig hurtigt.

31. januar 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Tab dig hurtigt

Det kan være både irriterende og opslidende at kæmpe med kost og motion hver dag, og så kun have tabt sig 200 gram ved slutningen af ugen. Derfor har vi samlet de allerbedste tips til at tabe sig hurtigt.


Sådan taber du dig hurtigt

Hvis du vil tabe dig hurtigt, spiller både kost og motion en stor rolle. Dette er tilfældet fordi, man som grundregel vil tage på, hvis man indtager flere kalorier, end man forbrænder. Mens man modsat vil tabe sig, hvis man indtager færre kalorier, end man forbrænder.

Men hvis du vil tabe dig hurtigt, så er det i høj grad kosten du skal fokusere på. Her gælder det om at spise masser af grøntsager og fylde godt op på diverse superfoods, som eksempelvis ingefær, hvidløg, og chili. Derudover bør man holde sig fra de mange fødevarer, der er stærkt forarbejdede eller indeholder store mængder sukker og salt, og i stedet købe friske fødevarer.

Desuden bør man fokusere på at holde sig til de fiberrige kulhydrater, som fx fuldkorn og grove grøntsager. De fiberrige varianter af kulhydraterne hjælper kroppen til at føle sig mæt længere, samtidig med at kalorieindtaget holdes nede.


Protein, hvis du vil tabe dig hurtigt

De fiberrige kulhydrater er gode for vores mæthedsfornemmelse, men endnu bedre er protein. Derudover er protein byggestenen, når der skal opbygges muskler, og derfor er et varieret indtag af protein meget vigtigt. Sørg derfor for, at spise masser af mager kylling, fisk, skaldyr og æg.


Derfor er det en god idé at tabe sig hurtigt

Det er ofte en udskældt procedure at tabe sig hurtigt, og dette begrundes ofte med, at man så vil tage det hele på igen. Studier viser dog, at de, der taber sig mest i de første 2-4 uger af et vægttab også er dem, der opnår det største vægttab og holder det bedst. Dette kan eksempelvis være tilfældet, fordi man får blod på tanden, når man ser de gode resultater.

Det kan derfor være en god idé at give den en ordentlig skalle i starten, og derved tabe sig hurtigt, hvis man ønsker et større vægttab på den lange bane.


Hurtigt vægttab VS. Livsstilsændring

Når man har tabt de ønskede kilogram, kan man dog ikke bare vende tilbage til de gamle vaner. For at opretholde det opnåede vægttab må man holde sig til de gode vaner. Skær læskedrikke, sukker, forarbejdede fødevarer og for meget salt ud af din kost så vidt muligt.

Fokusér desuden på at få cirka 8 timers sammenhængende søvn hver nat, og undgå en for stresset hverdag.


Sådan taber du dig på maven

Især i maveregionen har mange et ønske om at slippe af med noget af det overflødige fedt. Hvis du ønsker at tabe dig på maven så bør du holde sig fra sukker, alkohol, hvidt brød og ris samt kartofler.

Spis dig i stedet mæt i grøntsager, magert kød, mælk, ost, æg og enkeltumættede fedtsyrer – som du eksempelvis finder i nødder, avocado og oliven samt fed fisk, der indeholder omega-3-fedtsyrer, D-vitamin og jod, som tilsammen stimulerer kroppen til at frigøre og nedbryde fedtcellerne, der er placeret på maven.


Tab dig hurtigt 5 kg

Det er meget forskelligt fra person til person, hvor meget man kan tabe sig på eksempelvis en uge. Men hvis du ønsker det størst mulige resultat, så kan du eksempelvis følge denne lille tjekliste.

  • Spis grapefrugt til morgenmad for at sætte gang i forbrændingen og tabe dig hurtigt
  • Tank op på magert kød og grove grøntsager til frokost
  • Spis eksempelvis bønner, linser og magert kød eller fisk til aftensmad
  • Snack grapefrugt og nogle mandler i løbet af dagen og om aftenen
  • Spis varieret, så din krop får de rette næringsstoffer
  • Spis kun en portion til hvert måltid og føl efter, hvornår du er mæt
  • 8 timers søvn hver nat i et mørkt og køligt lokale hjælper dig til at tabe dig hurtigt
  • Tag trapperne og gå eller cykel til og fra dine aftaler
  • Drik masser af vand i løbet af dagen og et stort glas inden hvert måltid 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: