Talje/hofte-ratio afslører din sundhed
Talje/hofte-ratio

Mål dig selv om taljen og hoften og brug vores nemme beregner til at finde ud af, om din fedtfordeling er sund.

© Colourbox

Taljemål: Beregn om din fedtfordeling er sund

En stor forskel mellem dit taljemål og hoftemål er lig med en sund fedtfordeling. Her kan du nemt beregne din talje hofte ratio (THR) og se, om du har en sund fedtfordeling.

27. april 2012

THR afslører din fedtfordeling

For meget fedt om livet er usundt. Det er bevist i talrige undersøgelser, og den primære sundhedsårsag til, at maven bør holdes slank. Hofterne må derimod gerne være runde. 

Forskning viser nemlig, at fedtet på hofter og baller ligefrem kan virke sundhedsfremmende. Målet for en sund fedtfordeling er derfor at have størst forskel mellem talje og hofte. Beregn din THR (talje/hofte-ratio) her.

Taljemål

Dit taljemål er defineret som omkredsen lige midt mellem nederste ribben og det øverste af hoftekammen.

Hoftemål

Dit taljemål er defineret som omkredsen på det bredeste sted omkring ballerne.

Hvad skal din THR være?

THR for mænd:

THR for mænd skal være under 1,0.

THR for kvinder:

THR for kvinder skal være under 0,8

Har du et højere THR-tal end det, betyder det, at du har for meget fedt omkring maven.

Beregn talje hofte ratio (THR) her:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: