© Scanpix

Træn langsomt – eller hurtigt

Råd 2: Træn langsomt – eller hurtigt

Hvad går det ud på Mange har slankemæssigt brændt fingrene ved at fyre en masse kalorier af under træning, men spise sig til endnu flere, fordi kroppen skreg på mad efter træning. For at tabe dig er det en god idé at træne på en måde, der forbrænder mange kalorier, men ikke øger sulten i de efterfølgende timer. Hold dig fra den mellemhårde træning, hvor du presser på med anstrengt åndedræt. Når pulsen konstant ligger på tærsklen til den røde zone, er kroppen nødt til at anvende kulhydrat som sit primære brændstof. Det angriber både blodsukkeret og muskeldepoterne og øger hjernens sultsignaler.

Hvad giver det dig Ved at træne med den helt rigtige intensitet forbrænder du en masse kalorier uden efterfølgende at blive overmandet af en glubende sult og sætte alt over styr. Samtidig bliver du i stand til at forbedre din udholdenhed, så din form forbedres.

Hvordan gør du Drop mellemhård træning. Du slanker dig mest effektivt ved at vælge langvarige rolige træningspas, hvor pulsen er lav og kontrolleret. Pr. minut forbrænder du mindre end ved opskruet intensitet, men til gengæld er det især kroppens fedtdepoter, du tærer på. Overvægtige rummer fedt nok til, at kroppen ikke svarer igen med at øge sulten.

Bonustip Er du vant til at træne, kan du desuden 1-2 gange om ugen supplere med decideret sprinttræning, hvor du i 20-30 sekunder ad gangen fyrer den maksimalt af. Undersøgelser viser, at sådan en eksplosiv træning både stimulerer din styrke og kondition. Du forbrænder få kulhydrater, så appetitmæssigt er det en langt mere ‘venlig’ træningsform end de mellemhårde træningspas.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: