© Colourbox

Hvorfor taber jeg mig ikke?

Min kone og jeg løber 3 gange om ugen og har gjort det i et par måneder. Min kone har tabt sig 3 kg, mens jeg har taget 1 kg på. Hvorfor taber jeg mig ikke?

Selv om du træner flere gange om ugen, er der ingen garanti for, at du opnår det forventede vægttab. Ny engelsk forskning fra universitetet i Leeds afslører, at der er stor forskel på, hvordan vores krop reagerer på motion. Forskerne satte 35 overvægtige forsøgspersoner til at træne. Efter 3 måneder havde nogle deltagere tabt 15 kg, mens andre havde taget 3 kg på. I fagsproget kaldes de sidste for non-respondere – altså folk, der ikke umiddelbart reagerer positivt på motion. Hvis du er en såkaldt non-responder, betyder det heldigvis ikke, at alt håb er ude, men at du skal slås mere for at opnå samme resultater som fx din kone.

Det kan du gøre

  • Beløn ikke dig selv med mad. Undgå at spise fed mad eller sukkerbomber efter træning. Du får let flere kalorier indenbords, end du har forbrændt.

  • Løft jern. Styrketræning øger din muskelmasse og dermed dit hvilestofskifte. En kombination af løb og styrketræning er ideel.

  • Tag cyklen på arbejde, og sørg i det hele taget for at være mere fysisk aktiv i hverdagen.

  • Sov igennem. De fleste har brug for 7-8 timers nattesøvn til udvikle mest muligt af det appetithæmmende hormon leptin.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: