Løb slanker

Vil du tabe dig, så løb. Et nyt studie gør op med tidligere forestillinger om, at løb og gang slankede lige meget.

13. juli 2012

Du forbrænder 30 pct. flere kalorier ved at løbe fx 5 km end ved at gå den samme distance. Det viser et nyt studie, der dermed gør op med tidligere forestillinger om, at kalorieforbruget er det samme, hvad enten man løber eller går en given distance.

I studiet blev deltagerne sat til at gå eller løbe 1,6 km. Fodgængerne forbrændte 110 kcal, mens løberne fyrrede hele 158 kcal af, altså 30 pct. mere. En del af løbernes ekstra kalorier blev futtet af efter løbet i den såkaldte efterforbrænding, der stiger, jo højere intensitet du løber med. Skal du tabe dig, gælder det derfor om at få så meget fart i benene som muligt.

Så meget forbrænder du
Forbrænding Efterforbrænding I alt
5 km gang 370 kcal 10 kcal 380 kcal
5 km løb (moderat tempo) 410 kcal 40 kcal 450 kcal
5 km løb (hurtigt) 430 kcal 60 kcal 490 kcal

Source #JSCR

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: