© Colourbox

Løft vægte og gå ned i vægt

Styrketræning slanker. Forskning viser, at du forbrænder dobbelt så mange kalorier som hidtil antaget, når du pumper jern.

Styrketræning

er ikke kun for folk på jagt efter store bøffer. Sundhedsgevinsterne er blevet påvist mange gange, og nu viser et nyt studie, at der også kan høstes store slankegevinster ved at slide flittigt med håndvægtene.

Hidtil er styrketræning blevet betragtet som en lavintensitetssport, fordi den gennemsnitlige belastning på kredsløbet var lav. Nok gav det muskelmasse, men kalorier forbrændte man ikke mange af, var tanken. Den antagelse er imidlertid forkert, viser et nyt studie fra Arizona State University.

Her har man udregnet kalorieforbruget under styrketræning på baggrund af den vekslen mellem eksplosivt arbejde og pauser, der kendetegner træningen. Og studiet giver et helt andet billede. Faktisk er kalorieforbruget dobbelt så højt som hidtil antaget, og dermed placerer styrketræning sig på samme niveau som roligt løb, cykling i jævnt tempo, svømning og fodbold.

Forskerne har målt på fire øvelser – armbøjninger, lunges, pull-ups og mavebøjninger – og især helkropsøvelserne som de tre første forbrænder mange kalorier. Der er derfor al mulig grund til at tro, at øvelser som squats, dødløft, push press og lignende også vil fyre mange kalorier af.

De mest kalorieforbrændende øvelser
Pull-ups Lunges Armbøjninger Mavebøjninger
9,95 kcal/min. 9,33 kcal/min. 8,56 kcal/min. 7,29 kcal/min.

Til sammenligning: Løb med 6 min. pr. km forbrænder 11 kcal/min.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: