Sådan går du dig til et vægttab

Forskning viser, at en gåtur kan være den mest effektive vej til et vægttab. Se, hvordan du kan gå dig fra de overflødige kilo.

25. maj 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Har du et ønske om at skære nogle kilo af vægten, så er der måske god grund til at ty til andet end fitnesscentre og spinning-timer. Forskning viser nemlig, at gåture som motion kan hjælpe dig godt på vej mod dit mål.

Et rel="nofollow"> bristisk studie har kigget på, hvorvidt alle slags motion giver lige stor positiv effekt på vægten. Her viste det sig, at de personer, som brugte jævnlige gåture som motion, generelt vejede mindre end både de som løb, svømmede og cyklede.

Derfor har vi listet fem gode råd til den mest effektive gåtur op.

Sådan går du dig til vægttabet

1. Få fat i det rigtige udstyr

En gåtur kræver ikke særlig meget udstyr, men sørg for at få fat i et par gode sportssko og svedabsorberende tøj.

2. Pas på din hud

Hvis lange gåture har tendens til at give dig irriteret hud på inderlår, arme, hals eller brystvorter, så kan du med fordel smøre BodyGlide-creme eller Vaseline på de udsatte områder.

3. Gå til

Få tempoet op på et niveau, hvor du stadig kan holde det.

4. Få inkorporeret gåturene i din hverdag

Du kan let komme op på 30-60 minutters gåtur om dagen, hvis du sørger for eksempelvis at gå til dine aftaler eller til supermarkedet.

5. Hold styr på dit fremskridt

Sørg for at noter hver gang du går en tur, og skriv din tid ned. Det vil kunne hjælpe dig med at holde gejsten oppe. God tur!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: