Tab dig ved at træne kroppens største muskler

Vi giver dig 3 lette styrkeøvelser, der fører til vægttab.

24. februar 2011

Du taber dig ikke meget ved at bøje overarmen – uanset hvor stor en vægt, du har i hånden, mens du gør det. Kroppens største muskler sidder i ballerne og lårene, og de bruger meget energi (mange kalorier), når du sætter dem til at arbejde.

Når du træner ben- og ballemusklerne, bruger du samtidig musklerne i maven og ryggen til at holde kroppen stabil. Derfor giver disse såkaldte helkropsøvelser størst vægttab. Udfør fx de 3 helkropsøvelser herunder 2 gange om ugen.

Hvis du aldrig har styrketrænet, er din egen kropsvægt i starten rigeligt til at få en hård og effektiv omgang træning. Efterhånden som du kommer i bedre form kan du overveje at investere i nogle håndvægte og en vægtstang – for at øge belastningen og dermed din træningsudbytte.

Sådan gør du

  • Udfør de 3 øvelser som cirkeltræning. Det vil sige gå straks videre til næste øvelse – uden at holde pause.

  • Lav hver øvelse i 30 sekunder ad gangen, og snup først en pause på 2 minutter, når du har været alle 3 øvelser igennem.

  • Udfør hver øvelse så mange gange som muligt inden for de 30 sekunder, uden at sjuske med teknikken.

  • De første gange du træner, skal du forsøge at gennemføre 3-4 cirkler på denne måde. Senere kan du gradvist bygge flere cirkler på.

  • Træn gerne 2 gange om ugen med en 1 hviledag imellem. På din hviledag må du gerne lavet noget andet aktivt, fx gå, cykle eller svømme.

Bemærk: Dette træningsprogram er sat sammen af videoer fra andre træningsprogrammer og vil derfor henvise til andre videoer i det pågældende træningsprogram.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: