Kalorieforbrænding - test din kalorieforbrænding
Kalorieforbrænding

Hvor mange kalorier har du forbrændt på løbeturen eller i fitnesscentret? Prøv vores beregner og find ud af det.

Test: Hvad forbrænder min træning?

Hvordan står det til med din kalorieforbrænding? Prøv vores beregner og find ud af, hvad du forbrænder ved en masse forskellige aktiviteter. Se fx hvor mange kalorier du forbrænder ved løb, rengøring og vægtløftning.

1. januar 2017

Kalorieforbrænding

Hvor mange kalorier har du forbrændt efter en halv times løb, to timer på cyklen, en hel eftermiddags brændekløvning - eller 20 minutters hed sex? 

Test din kalorieforbrænding her.


Beregn din kalorieforbrænding ved træning:

Kalorieforbrænding og muskler

Hvis du vil øge din kalorieforbrænding, er det en rigtig god idé at styrketræne. Din muskelmasse har nemlig stor betydning for din kalorieforbrænding.

I modsætning til konditionstræning, hvor du primært forbrænder kalorier, når du træner, er styrketræning også godt for din kalorieforbrænding, når du ikke træner. 

Når du styrketræner, øger du din muskelmasse. Dermed øger du også din proteinmasse og proteinomsætningen i musklerne.

Med andre ord forbrænder store muskler flere kalorier end små og utrænede muskler.

Andre faktorer såsom stofskiftehormoner og mæthedssignaler kan også have indflydelse på din kalorieforbrænding.


Mad og drikke der øger kalorieforbrændingen

  • Jalapeno: Stærke chilifrugter som jalapenos indeholder meget af det aktive stof capsaicin, der kan øge din kalorieforbrænding.
  • Grov pasta: Fiberrig kost som grov pasta sætter ekstra gang i dit fordøjelsessystem og dermed også din kalorieforbrænding.
  • Tun: Din krop bruger mere energi på at fordøje protein frem for fedt og kulhydrater. Der er meget protein i tun, og derfor er tun godt for kalorieforbrændingen. 
  • Kaffe: Din kalorieforbrænding øges, når du drikker kaffe. Det skyldes det høje indhold af koffein i kaffe.
  • Vand: Så lidt som 2 glas vand kan ifølge en tysk undersøgelse øge din kalorieforbrænding.
  • Te: I lighed med kaffe indeholder te også koffein, men i te findes også andre stoffer, som menes at fremme stofskifteeffekten.


Sådan kan du også øge din kalorieforbrænding

Med et par små, enkle hverdagstips, kan du skrue op for din kalorieforbrænding.

Du kan fx:

  • Hæve dit hæve-sænke-bord på arbejdet og stå op (hvis du har et naturligvis)
  • Tage trapperne i stedet for elevatoren
  • Se en rigtig uhyggelig gyserfilm


Få endnu mere ud af din styrketræning! I Aktiv Træning får du vejledning, gode råd og tips til din træning. Klik her og få vores særtilbud på 3 magasiner + VALGFRI TRÆNINGSTRØJE fra Craft eller Kari Traa for KUN 99,50 + 49,50 i porto og ekspedition. I ALT: 149 kr.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: